-
Ber Finansdepartementet tilrettelegge for godt og hensiktsmessig momsfritak
-Jeg verdsetter at regjeringspartiene skriver at de ønsker at det gjøres enkelte justeringer i revidert med hensyn til momsfritak for elektroniske tidsskrift, sa stortingspolitiker Tage Pettersen under stortingsdebatten om revidert statsbudsjett.
-
Slik vil MBL og LLA sørge for at avisdistribusjon opprettholdes
Samferdselsdepartementet har gjennom høring nå fått en mer detaljert beskrivelse av forslaget fra MBL og LLA om avisdistribusjon etter at Posten fra 1.7.2020 skal omdele på færre ukedager. Forslaget viser til at 'motprogrammering' og bruk av Posten på Postens omdelingsdager gjør at avisdistribusjonen vil nå ut til abonnentene som i dag.
-
Nasjonal lærerkonferanse: Engasjer neste generasjons lesere!
Skolen blir stadig bedre til å lære elever å lese, men både fag- og fiksjonstekster er i hard konkurranse med de visuelle og interaktive mediene. Hvordan engasjerer vi morgendagens lesere i dagens samfunn? Denne konferansen vil sette søkelyset på hva lærere og utgivere kan gjøre for å engasjere de yngste tenåringene, og gi dem både evner og lyst til å forbli lesere livet igjennom. Bak konferansen står Mediekompasset (fra Mediebedriftenes Landsforening) og Foreningen !les.
-
Akademia utfordres under Data-SKUP
Data-SKUP får 8 hovedspor og et av disse omhandler akademia. I to timer vil mediebransjen og utdanningsinstitusjonene drøfte hva som kreves av fremtidens journalister. MBL har i år inngått en samarbeidsavtale med Data-SKUP.
-
Slik vil vi motvirke uheldig kroppspress i sosiale medier
Nå får folk for første gang et sted å henvende seg når de kommer over innlegg på sosiale medier som kan føre til kroppspress og utseendemisnøye. Mandag 23. september inviterer MBL og ANFO til lanseringen av Fagutvalget for Influencermarkedsføring. Fagutvalget skal håndtere nye etiske retningslinjer mot kropps- og utseendepress blant barn og unge, som blir presentert under lanseringen.
-
-
Norske annonsører anbefaler Mediehusenes content byråer
I den ferske undersøkelsen “Annonsører om innholdsmarkedsføring og tillitt” som er utført av MBL og Anfo, kommer det frem at mediehusenes content-satsninger er den foretrukne samarbeidspartner på innholdsmarkedsføring for norske annonsører. Mediehusene leverer trygge miljøer for innholdsmarkedsføring, og annonsørene signaliserer at de vil øke sine investeringer på dette området i årene som kommer.
-
Nye varslingsregler
Fra nyttår vil arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling bli endret i forhold til så vel tydeliggjøring av enkelte bestemmelser som ytterligere plikter for arbeidsgiver i forbindelse med innkommet varsel.
-
Rapport om innholdsmarkedsføring klar
Hovedfunnene i en undersøkelse om innholdsmarkedsføring, utført av MBL og ANFO, ble presentert under Mediaforums jubileumskonferanse i høst. Nå foreligger den ferdige rapporten, som er tilgjengelig for MBLs medlemmer.
-
Digitalskatt og internasjonal utvikling
Sist uke ble det kjent at Italia innfører digitalskatt på teknologigiganter i tråd med Frankrikes særskatt. Flere land ligger an til å følge etter. MBL har gjentatte ganger tatt til orde for å utrede dette på nasjonalt nivå.