Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Artikler

Vis filtrering

41 resultater

Type artikkel
Velg område
41 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Reklame og annonsering, Statistikk og analyse

    IRMs prognosetall for 2020 og 2021

    Prognosetallene for annonsemarkedet fra IRM for 2020 og 2021 er nettopp klare.

  2. Nyhet, Reklame og annonsering, Statistikk og analyse

    Britisk undersøkelse: Kun halvparten av det annonsørene bruker havner hos publisistene

    I en omfattende undersøkelse fra Storbritannia fremkommer at kun halvparten av det annonsørene bruker havner hos publisistene.

  3. Nyhet, Statistikk og analyse

    Ny undersøkelse: Situasjonen for mediene er dramatisk

    En ny NHO-undersøkelse viser at 95 prosent av mediebedriftene oppgir at de mister inntekter som en følge av kanselleringer av ordre den siste uken. -For mange handler det om store tap, og dette er svært dramatisk. Inntektsbortfallet skjer i en tid der behovet for informasjon i befolkningen er som størst og redaktørstyrte medier trengs som mest. Nå haster det med en kraftig tiltakspakke for mediene, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

  4. Nyhet, Lønn og tariff, Statistikk og analyse lønnsstatistikk; datainnsamling; lønnsoppgjør

    Lønnsstatistikken er klar

    MBL lønnsstatistikk for 2019 er klar. -Våre ferske tall viser at lønnsveksten i fjor ble på linje med det vi la til grunn i de sentrale forhandlingene. Det ser ut til at de lokale forhandlingene er i tråd med de kriteriene som skal legges til grunn for lokale forhandlinger. Som en følge av strukturelle endringer i bransjen er det noe variasjon mellom de ulike arbeidstagergruppene, men når vi ser på lønnsveksten for personer som er med i grunnlaget både i 2018 og 2019 ser vi at det en god lønnsutvikling i bransjen, sier Geir Engen, fagsjef for analyse og utvikling i MBL.

  5. Nyhet, Statistikk og analyse

    Medietall: Digital opplagsvekst

    - 3 av 4 aviser kan vise til opplagsvekst. Det er det digitale som driver veksten, og det digitale veier opp for nedgangen på papir. Det er gledelig at totalopplaget vokser, det viser at folk er villig til å betale for norsk redaksjonelt innhold. Det rene digitalopplaget nærmer seg nå en million, og utgjør 42 prosent av totalopplaget. Dette er unikt i verdenssammenheng, sier Randi S. Øgrey.

  6. Nyhet, Statistikk og analyse

    Fortsatt tilbakegang for magasinene

    -Det er bekymringsfullt at nedgangen for magasinene fortsetter, selv om den er noe lavere enn den har vært de siste årene, sier Randi S Øgrey. Bladene har en opplagsnedgang på i underkant av 5 prosent i 2019.

  7. Nyhet, Statistikk og analyse, Journalistikk

    Dramatisk for Medie-Norge

    -Vi har fått en alarmerende undersøkelse som viser at 63 % av de 76 mediebedriftene som har besvart undersøkelsen sier at det er aktuelt å permittere ansatte om kort tid. Dette viser at mediene er på vei inn i en svært krevende situasjon, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.

  8. Nyhet, Statistikk og analyse

    Ny rapport bekrefter stort avsendermangfold blant norske medier

    -Den ferske rapporten fra Medietilsynet er en viktig oppfølging av Mediemangfoldsutvalgets arbeid, og bekrefter at vi har et godt avsendermangfold av norske medier. Vi skulle ønsket oss at det også var en overordnet markedsbeskrivelse i rapporten, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.

  9. Nyhet, Statistikk og analyse, Journalistikk personvern, tech-giganter; etikk; persondata; GDPR-utvalg;

    Datakappløp, profitt og etikk

    Sammenstilling av store mengder persondata er en relativt nyoppdaget ressurs. Den kan løse store samfunnsproblemer og gjøre livet bedre for den enkelte – eller misbrukes, til stor skade skriver Ingvild Næss i en kronikk i Dagens Næringsliv 15. januar.

  10. Nyhet, Statistikk og analyse kjønnsbalanse; ledelse;

    Kvinnene inntar ledergruppene

    For andre gang har MBL undersøkt kjønnsbalansen i norske mediebedrifter. Resultatene viser at kvinnene nå tar steget opp og er på vei inn i ledergruppene. Det er en tydelig endring i kjønnsbalansen fra 2018 spesielt i redaksjonelle bedrifter, der andelen kvinner i ledergruppene øker med 10 prosentpoeng.