Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Artikler

Vis filtrering

65 resultater

Type artikkel
Velg område
65 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Avislesing øker under pandemien, til tross for tilbakegang for papiravisene

    Den totale avisdekningen øker og er på sitt høyeste nivå siden 2016. Lesertallene bekrefter dermed trenden gjennom 2020, hvor pandemien har akselerert det digitale skiftet. Papirlesingen faller mer enn tidligere, samtidig fortsetter den digitale veksten og veier opp for tilbakegangen på papir. -Tallene bekrefter utviklingen vi så allerede før koronapandemien traff Norge, og utviklingen har forsterket seg det siste året. Bruken av norske aviser er rekordhøy, og mobilen er folks viktigste plattform for å følge med i nyhetsbildet, sier adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey.

  2. Covid-19 hadde stor innvirkning på de nordiske mediene

    Covid-19 kom med full styrke våren 2020, med store konsekvenser, ikke minst for kultur- og mediesektoren i Norden. I dag kom rapporten "Covid-19 og de nordiske nyhetsmediene" - den første av to analyser lansert av de nordiske kulturministrene for bedre å forstå og håndtere sektorens utfordringer fra et nordisk perspektiv under pandemien. Rapporten blir diskutert under et åpent webinar 22. april kl 13.

  3. Pandemien ga ekstra vekst for norske medier - nå er flest abonnement heldigitale

    Norske aviser hadde en opplagsvekst på 3,4 prosent i andre halvår av 2020. For første gang er det solgt flere heldigitale abonnement enn komplettabonnement. Totalt er nå over 1,2 millioner abonnement heldigitale. 85 prosent av de sammenlignbare titlene har opplagsfremgang. -Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene. Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.

  4. Høy tillit til norske medier - deler helst persondata med norske medieselskaper

    Nordmenn har høy tillit til norske medier og velger helst å gå direkte til nyhetskilden for å holde seg oppdatert. Flertallet av norske mediebrukere deler gjerne personopplysninger med norske medieselskaper, og har tillit til at deres persondata ikke blir misbrukt av norske medier. Mediebrukerne er også villige til å betale for innhold fra nyhetsleverandører de har tillit til.

  5. Redaktørstyrte medier er fellesarena for det norske folk under pandemien

    Pandemien har bidratt til akselerasjon av overgangen til en «heldigital fremtid». TV-tittingen og bruken av redaktørstyrte medier er økt betydelig mens bruken av sosiale medier har hatt en markant tilbakegang. Tendensen gjelder både for unge og voksne brukergrupper. Det kommer frem i en pressemelding fra Medietilsynet basert på en fersk rapport, som også inneholder funn fra MBL-rapporter.