-
Følg livesending om EU, AI og mediene
Hva betyr EUs nye regler for oss? Onsdag 28. februar kl. 08.30 inviterer MBL til frokostmøte i Pressens hus med Schibsteds Petra Wikström for å belyse hva dette betyr for norske medier.
-
En avisbransje i endring
Etter kontinuerlig digital vekst siden 1997, har avisbransjen de siste årene stabilisert seg på et høyt nivå. 73 % leser i 2023 norske nettaviser daglig, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar Media.
-
Her er Årets medieleder og Årets talent
Medienettverket kåret onsdag Ingvild Næss, Chief Privacy and Data Trends Officer/Chief Information Officer, Schibsted til Årets kvinnelige medieleder og redaksjonssjef for Live Sport TV2, Ingrid Marie Zeiner ble kåret til Årets Talent.
-
Siste frist for å søke mentorprogrammet er 17. november
24. januar 2024 starter vi fjerde kull av mentorprogrammet. Nå er det siste mulighet til å søke om plass. Programmet tar inn 15 deltakere. De som søker, må i dag ha en lederjobb i mediebransjen og har ambisjoner om faglig utvikling og mer ansvar. Mentorprogrammet er nå et tilbud for alle. I kull 4 åpner vi for at menn også kan søke om opptak, og vi oppfordrer spesielt kandidater med flerkulturell kompetanse om å søke.
-
Venstres alternative statsbudsjett: Gjeninnfører plattformnøytralt momsfritak
- Venstre følger opp sitt tydelige standpunkt og legger inn 250 millioner kr til plattformnøytralt momsfritak i sitt alternative budsjett. Det er svært positivt, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
I dag starter nasjonal avisuke
Denne uka jobber elever på 524 skoler over hele landet med journalistikk og medier. Nasjonal avisuke er en fellesdugnad hvor 135 lokalaviser samarbeider med MBLs Mediekompasset om undervisningsopplegg som skal bidra til at barn og unge får kjennskap til og kunnskap om norske aviser.
-
Regjeringen har utvidet med ny statsrådspost og utnevnt Karianne Tung til digitaliseringsminister
- Vi gratulerer Karianne Tung med viktige oppgaver og har forventninger til at en egen statsråd kan ta grep som sikrer jevnere konkurransevilkår mellom mediene og de store tech-gigantene og tar vare på norsk offentlighet, sier Randi S. Øgrey.
-
Dataskup, KI og utdanningene
Også i år samler MBL bransjen og akademia under Dataskup, med et eget akademisk spor. Målet er å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonen og bransjen.
-
Knallresultat for undervisningsressurs om valget
Undervisningsressursen dittvalg2023.no har hatt 353 000 besøk av skolebarn i Norge som har jobbet med valget i regi av Mediekompasset/MBL og TV 2 Skole. - Dette er svært tilfredsstillende statistikk og viser at vi har nådd ut til skoler over hele landet på vegne av norske medier, sier prosjektleder i Mediekompasset Veslemøy Rysstad.
-
Opplaget svekkes - tilbakegang i første halvår
Norske aviser har en opplagsnedgang på 2,6 prosent i første halvår av 2023, sammenlignet med tilsvarende halvår i fjor. Det heldigitale opplaget utgjør nå 60 prosent, men den digitale veksten veier ikke opp for tilbakegangen på papir og komplett. -Dette er en merkbar nedgang etter mange år med opplagsvekst. Mediebransjen er blant de første som merker det når folks privatøkonomi blir trangere. Noe av svaret på tilbakegangen ligger nok her, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey.