-
Forslaget til mva-fritak er ikke fremtidsrettet
Skattedirektoratet sendte før jul på høring forslag om mva-fritak for «elektroniske utgåver av tidsskrift». Forslaget følger ikke opp de politiske intensjonene om at tiltaket skal være fremtidsrettet, men låser fritak både opp mot papirutgivelse som betingelse og mot bakoverskuende begrensninger på hvilken teknologi man kan bruke for digital publisering: «dokumentfiler med tekst og stillbilde.»
-
Innsamling av lønnsstatistikk
Da er tiden kommet for innsending av lønnsdata til MBL. Vi legger i disse dager ut veiledninger og annen nyttig informasjon på våre nettsider. Fra og med denne innsamlingen avvikler vi løsningen der bedriftene kan legge inn data via nettsidene våre.
-
En trussel for vårt mentale kosthold
I Norge vil vi gjerne vite hva vi spiser, hvor maten kommer fra og hvem som har produsert den. I en tid da alle kan publisere sine meninger er det like viktig å være kritiske til hva vi fyller hodene våre med, skriver adm. dir i MBL Randi S. Øgrey og prosjektleder i Mediekompasset Veslemøy Rysstad i en kronikk i dagens Dagbladet.
-
Midlertidig endring i bilaget om Grafisk Utdanningsfond
Tariffpartene har blitt enige om en midlertidig endring i bestemmelsen om innbetaling til Grafisk Utdanningsfond ved permittering etter Hovedavtalens kapittel VII og skrevet følgende protokoll:
-
Enighet om ny hovedavtale mellom NHO/MBL og NJ
(Oslo 28.02.18) Forhandlingene om ny hovedavtale mellom NJ og MBL ble avsluttet 27.02.18.
-
NADAexpress har sendt 1.800.000 annonser
Fredag 27. januar om formiddagen gjorde NADAexpress sin annonsesending nr 1.800.000 med en helsides annonse for Helgø Meny.
-
Sterk digital vekst for magasinene
-Nå ser vi resultatet av den systematiske jobbingen med å gjøre magasinjournalistikken digital. De ferske lesertallene viser at magasinene leverer god norsk journalistikk på alle plattformer, og at magasinformatet nå begynner å befeste sin posisjon også på nett, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL. De ferske lesertallene for magasinene viser en sterk digital vekst, samtidig som lesing av papirutgavene stabiliserer seg. Nettmagasinene øker med 33 prosent det siste året.
-
EU sier ja til vern av opphavsretten
EU-parlamentet stemte i går for nytt opphavsrettsdirektiv som innebærer at publisister får retten til eget materiale og erstatning når andre foretak drar nytte av deres journalistikk.
-
Momsforslaget løser verken bransjens eller publikums behov
-Vi hadde ventet at regjeringen hadde kommet med en løsning som ville gjort det mulig å utvikle den digitale journalistikken slik publikum forventer. Vi savner også at regjeringen følger opp Stortingets anmodning om fritak for all digital journalistikk. Når grensen skal gå ved dynamiske utgivelser, svarer det ikke på bransjens utfordringer i dag, og definitivt ikke fremover i tid, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Derfor heier vi på medie-Norge
"Norske medier er under sterkt press fra multinasjonale giganter. Det er viktigere enn noensinne at vi heier på norske og nordiske medier, og ikke bare på selve nasjonaldagen", skriver daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i en kronikk i dagens DN: