-
MBLs pitchekonkurranse
Jobber du med innovative prosjekter eller er en start-up som retter seg mot mediebransjen? Har du lyst til å vinne 100.000 kr til å videreutvikle ditt produkt? Da vil vi i MBL invitere deg til vår årlige pitche-konkurranse. Konkurransen avholdes i Trondheim 14. november i tilknytning til NxtMedia konferansen.
-
Hver tredje nordmann leser minst ett magasin daglig
31 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst ett magasin daglig. Magasinlesingen går samlet sett tilbake med 7,8 prosent, tilbakegangen er imidlertid langt lavere siste halvår. 8 av MBLs medlemsmagasiner har vekst, mens 58 går tilbake. De som vokser mest er BoligPluss, Traktor og Reiselyst.
-
Norsk innhold står fortsatt sterkt
Norske mediehus når daglig 83 prosent av befolkningen samlet med alle sine publiseringsplattformer. Flest benytter nettutgavene (61prosent), mens papirutgavene daglig når 51 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 40 prosent. Lesertallene for papirutgavene fortsetter å falle, mens nettutgavene øker og mobil har stabilisert seg.
-
Hvem står bak det nye regelverket?
Regler for opplagsoppgaver er utarbeidet av en utredningsgruppe nedsatt av MBLs Markedsforum. Regelverket er vedtatt av MBLs Markedsforum, og LLAs styre, og reglene er like for begge organisasjoner.
-
Hvorfor teller vi opplag?
Vi teller opplag for å gi et riktig bilde av styrkeforholdet mellom avisene med tanke på bestilte og betalt volum. Nytt regelverk skal sikre fortsatt troverdighet til opplagstallene og representere en felles målestandard for norske aviser.
-
ARBEIDSGIVERSERVICE OG FRI JURIDISK BISTAND
MBL forhandler frem til sammen ti tariffavtaler, og har dyktige advokater som bistår medlemmene på våre kjerneområder: Arbeidsrett, tariff, opphavsrett og markedsrett. Rådgivning innenfor disse områdene er gratis for medlemsbedrifter.
-
Hvem tar ansvar for det norske innholdet?
"Utviklingen i TV- og strømmemarkedet setter det norske innholdet under stort press. TV 2 tar sin del av ansvaret. Det må også Telenor gjøre", skriver TV2s kanaldirektør Trygve Rønningen i en kronikk i DN 31. mai 2018.
-
Stortinget sikret 25,7 millioner og åpnet for utvidelse av momsfritak
Stortingets Familie- og kulturkomite vedtok tirsdag å reversere pressestøttekutt og å utvide det digitale momsfritaket. Pressestøtten opprettholdes på 2017-nivå, noe som innebærer at 25,7 mill. kr tilbakeføres i forhold til regjeringens forslag. Bevilgningen blir på 320 millioner, og regjeringens forslag på syv mill. kr til innovasjonstiltak opprettholdes. Stortinget ber regjeringen vurdere utvidelse av momsfritaket for medier til å gjelde all digital journalistikk.
-
Telefonsalgforbud vil ramme mediebransjen hardt
Til våren skal Stortinget behandle et forslag fra Barne-likestillings og inkluderingsdepartementet som innebærer at mediehusene ikke lenger skal kunne drive telefonsalg overfor egne kunder med mindre kundene har bekreftet at de ønsker det. MBL mener forslaget er urovekkende.