-
Endringsbehov i bedriften? Kurs i gjennomføring av omstilling
Omstilling kan være krevende, men av og til nødvendig. Godt kjennskap til regelverket reduserer sjansen for feilaktige beslutninger og konflikter. Hvordan kan du stå bedre rustet til å møte utfordringer i en omstillingsprosess?
-
Brukerinntekter vokser, annonseinntektene krymper
I 2017 var brukerinntektene til en samlet norsk mediebransje større enn annonseinntektene ifølge Medietilsynets ferske rapport om bransjens økonomiske utvikling. -Det er gledelig å se at mediebransjen vinner flere og flere brukere på digitale flater. Samtidig viser fallet i annonseinntektene med tydelighet utfordringene knyttet forretningsmodellen. Det store spørsmålet er fortsatt hvordan vi kan finansiere journalistikken i fremtiden, sier adm dir Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Arbeid i julen – rett til fri og rett til tillegg
"Er det slik at de som ikke har tatt ut ferie plikter å være på jobb? Eller har de rett til fri ettersom julen består av helligdager? Skal de ansatte ha kompensasjon for å jobbe på en helligdag?"
-
Avis i Skolen blir til Mediekompasset
vis i skolen skifter navn til Mediekompasset, men formålet er uforandret: Tilby et aktuelt undervisningsopplegg om de redaktørstyrte medienes rolle i samfunnet og stimulere til engasjerte og kritiske mediebrukere.
-
43 prosent leser nyheter på mobil
82 prosent av Norges befolkning bruker hver dag innhold fra norske mediehus. 61 prosent leser norske nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 43 prosent, dette er en økning på 7,6 prosent. VG er Norges største mediehus og Aftenposten er den største papiravisen i Norge.
-
Resultater fra undersøkelse om seksuell trakassering i mediebransjen
5741 personer har svart på undersøkelsen om seksuell trakassering i mediebransjen som ble sendt ut i november. Det er 51 prosent kvinner og 49 prosent menn som har svart på undersøkelsen. Resultatene viser at unge kvinner er mest utsatt for seksuell trakassering.
-
Kartlegging av seksuell trakassering i mediebransjen
I samarbeid med de andre medieorganisasjonene har MBL i dag sendt ut en undersøkelse til alle medlemmer og ansatte i medlemsbedrifter for å kartlegge omfanget av seksuell trakassering og seksuelle overgrep i norsk mediebransje. Undersøkelsen, som også sendes ut til frilansere og midlertidig ansatte, er anonym.