-
Dette er andre kull av Mentorprogrammet
Over 70 medieledere søkte om plass i mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket - forum for kvinner i ledelse. Nå har 18 stykker har fått plass i andre kull som starter opp i januar 2020. Deltakerne er fra ulike steder i landet, ulike mediekonsern og kommer fra ulike stillinger i bransjen.
-
Ny Redaktørplakat er signert
Styreleder Hanna Relling Berg i Norsk Redaktørforening (t.h.) og styreleder Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforening sto for signeringen av den nye versjonen av Redaktørplakaten under NRs høstmøte i Tromsø.
-
Nasjonal avisuke med gratis aviser og læremateriell
I uke 44 er det hvert år mulighet for tilgang til gratis aviser og gratis materiell for elever på 4. og 6. og 9. trinn på skoler over hele landet. Opplegget gjennom Mediekompasset (MBL) er tilrettelagt for å fremme forståelsen av kildekritikk, ytringsfrihet og god journalistikk. Målet er at elever på disse tre klassetrinnene skal få dagsaktuell undervisning gjennom å orientere seg i lokalavisen.
-
NRK byr på kurs i programutvikling
NRKs utviklingsavdeling vil gjerne dele kunnskap med alle norske mediehus som trenger påfyll av innovative grep for programutvikling, spesielt kortvideo, på nett og spesielt mobil.
-
NME-konferanse om mediepolitikk i EU
-Vår henstilling til den nye EU-kommisjonen- og parlamentet er: Vurder fremtiden for journalistikk og media generelt ved å inkludere pressefrihet, bærekraft og rettferdig konkurranse når det kommer til utforming av retningslinjer, sa Victoria Svanberg som er visepresident i News Media Europe (NME) da hun åpnet en større seminar i Brussel denne uka.
-
«Hvem kan vi stole på i valgkampen?»
Temaet var utgangspunktet da presseorganisasjonene inviterte til debatt under Arendalsuka onsdag.
-
Mentorprogrammet - halvårsrapport
MBL og Medienettverket - kvinner i ledelse har sendt ut halvårsrapport til samarbeidspartnerne i mentorprogrammet. Neste års program er under planlegging og det åpnes for påmelding 1. oktober. Oppstart januar 2020. Flere konsern har meldt at de ønsker å bli med på dugnaden.
-
Etterlyser forbilder
- Om lokalavisenes utfordring skal oppsummeres med ett ord, vil jeg velge "relevans”, sier Morten Holst. Han er engasjert av MBL som prosjektleder for Lokal Relevans-prosjektet. Midtveis i prosjektet etterlyser han lokalaviser som har banet vei med nye, lovende digitale prosjekter.
-
Undersøkelsen «Kanalvalg 2017» er klar
(Oslo 06.09.17) Kantar TNS lanserer i disse dager sin ferske undersøkelse, Kanalvalg 2017. Undersøkelsen belyser HVORFOR mediebrukerne velger de mediene de gjør gjennom å se på HVORDAN de ulike mediene fyller funksjoner og behov hos sine brukere. MBL vil distribuere en rapport som inneholder hovedfunnene i undersøkelsen vederlagsfritt til sine medlemmer.
-
Dette er første kull i Mentorprogrammet
16 medieledere har fått plass i første runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket forum for kvinner i ledelse. Deltakerne kommer fra hele landet, og er fra ulike mediekonsern og mediehus. Dette er de 16 deltakerne.