-
Fersk rapport: Podcast er den raskest voksende annonsekategorien i 2021
1 av 3 nordmenn lytter til podcast ukentlig, og det er de unge under 40 år som lytter mest. Annonseinntektene for podcasts har det siste året økt med hele 60 prosent, noe som gjør lydmediet til den raskest voksende annonsekategorien i 2021.
-
Nordiske medier med felles innsamlingsaksjon for å støtte Ukrainas frie presse
MBL går sammen med de nordiske medieorganisasjonene for å gi direkte støtte til Ukrainas frie presse. Målrettede angrep på ukrainske medier og den massive russiske desinformasjonskampanjen, gjør at medieorganisasjonene nå inviterer nordiske medier til innsamlingsaksjon for ukrainske kollegaer. Aksjonen skal bidra til å sikre at ukrainske medier kan fortsette å gi nyheter og rapporter til de ukrainske innbyggerne og resten av verden.
-
Reguleringer og bevilgninger må henge sammen
-Den mest kritiske utfordringen nå er den ujevne konkurransen mot de globale tech-gigantene. De definerer hva som er banen, reglene og opptrer også som dommer. Det betyr at beslutninger i amerikanske styrerom påvirker norsk offentlighet hver eneste dag, men er unntatt demokratisk kontroll, innsyn og ankemulighet, sa MBLs adm.dir Randi S. Øgrey under dagens høringsrunde i Familie- og kulturkomiteen.
-
NRK-plakaten ut på høring
Medietilsynets rapport om statskanalens bidrag til mediemangfoldet i Norge viser at NRK har styrket sin posisjon i det nasjonale markedet, og nå skal NRK-plakaten ut på høring. -NRKs betydning for mediemangfoldet er en viktig debatt som vi ønsker velkommen. Rapporten viser hvilken viktig rolle alle norske medier har spilt de siste årene, men viser også hvor stor og definerende NRK er. Det er en viktig demokratisk diskusjon hvor stor NRK skal være i det norske mediemarkedet, og den diskusjonen må vi ta, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Vi søker samfunns- og myndighetskontakt
Hos oss vil du bidra til å styrke medienes rolle som fundament for et demokratisk og åpent samfunn. Vår nye samfunns- og myndighetskontakt skal jobbe med samfunnspåvirkning, i Norge og overfor EU, og synliggjøre redaktørstyrte mediers rolle i demokratiet. Samfunns- og myndighetskontakt er en stabsfunksjon under administrerende direktør.
-
MBLs julefrokost live fra Pressens hus
Torsdag 16. desember arrangerer vi MBLs julefrokost live fra Pressens hus i Oslo. Tradisjonen tro har vi invitert medieledere til å se inn i julekula og komme med sine betraktninger for året som kommer, men også reflektere over året som har gått. Gitt dagens smittesituasjon og restriksjoner kommer vi til å kjøre dette som en ren digital TV-sending fra Pressens hus uten publikum i salen. Vi går live kl. 09.00.
-
Fim forebygger uønsket markedsføring
Status for fjorårets behandling av saker i Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) viser at det arbeidet ANFO og MBL står bak bidrar til stor begrensning av uønsket markedsføring.
-
Det store nettverksmøtet på Data-SKUP
Bli med på det store nettverksmøtet mellom medieledere og akademia under Data-SKUP. Her utveksles synspunkter til gjensidig nytte. Sesjonen starter kl 10.20 og varer en time lørdag 16. oktober.
-
13 mediebedrifter er allerede blitt med i World Expression Forum
Stadig flere velger å bli med i World Expression Forum og 13 av dem er mediebedrifter. Forumet har som ambisjon å bli like viktig for ytringsfriheten som World Economic Forum er for verdensøkonomien.
-
Årets mediepriser – påmeldingen er åpen
I dag går startskuddet for påmeldingen til Årets Mediepriser. -Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Finn frem det beste du og din redaksjon har laget i 2021 og send det inn til årets konkurranse. Vi har i år en ny kategori - årets web-TVkonsept. Mye av utviklingen av mediehusenes strategi på levende bilder gjøres i ulike studio- og reportasjekonsepter, derfor opprettes nå en kategori for nettopp disse prosjektene, sier juryleder Trine Ohrberg.