-
Flere leser matblader
Matbladene tiltrekker seg stadig flere lesere, og hadde en lesertallsvekst på 17 prosent i 2017. De nye lesertallene fra Kantar Media viser en liten vekst i den totale magasinlesingen på 1,2 prosent fra 2016 til 2017. -Stabiliteten i magasinlesingen viser at bladene har et sterkt bånd til sine lesere, og at magasinene kjenner sitt publikum godt, sier Randi S. Øgrey adm.dir i MBL.
-
MVA
Gode rammebetingelser er en sentral forutsetning for at avisene kan utføre samfunnsoppdraget på en god måte – om det er på papir eller på nett. Salg av aviser, enten i løssalg eller abonnement, er fritatt for merverdiavgift (moms) uavhengig av distribusjonsform.
-
Viktig med balanse mellom NRK og kommersielle mediehus
MBL mener det må være et absolutt krav at en ny finansieringsordning har som forutsetning at NRK skal drives både ikke-kommersielt og effektivt. Med dette som forutsetninger peker den danske (apparatnøytral avgift) og tyske modellen (fast beløp per boligenhet) seg ut, heter det i en fersk høringsuttalelse fra MBL.
-
Lørdagsdistribusjon: forbedringstiltak drøftet med samferdselsminister Solvik-Olsen
- Vi hadde i dag et konstruktivt møte med samferdselsminister Solvik-Olsen, hvor han var tydelig på at Kvikkas skal levere i henhold til avtalen departementet har inngått, sier Tove Nedreberg, styreleder i MBL.
-
Eksponering av avisene
Eksponeringen av avisen er det viktigste for salget av avisen i handelen. Derfor er det avgjørende at avisene kan samarbeide om gode eksponeringsløsninger.
-
Redusert postomdeling alvorlig for avisene
- Det vil ha store negative konsekvenser for abonnenter i distriktene og avisenes økonomi dersom forslaget fra departementet gjennomføres uten at det også iverksettes kompenserende tiltak, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Positiv til ny innovasjonsordning
MBL støtter regjeringens forslag til innovasjonsordning i en fersk høringsuttalelse, og fremhever at ordningen bør skaleres opp med mer penger for å forsterke virkningen. I høringsuttalelsen legges også vekt på at ordningen bør forbeholdes medier som omfattes av PFU og følger Vær Varsom-plakaten, og at det er viktig at tildelingsutvalget har god mediekompetanse.