-
Nyhetstimen
På Jæren starter medieelever hver skoledag med nyhetstimen – et opplegg ganske så likt redaksjonsmøtene som foregår i avisredaksjonene hver morgen. Selv om dette foregår i klassens førstetime, følger elevene våkent med. De opparbeider både nese for nyheter og kritisk sans. I tillegg skårer disse elevene bra på prøver i samfunnsfag.
-
Journalistikk handler om virkeligheten
Journalistikk er arbeidet med å dokumentere det som skjer i samtiden.
-
-
-
-
Redaksjonelle sjangrer
Det finnes mange journalistiske sjangrer der alle har sine spesifikke kjennetegn. For å finne eksempler er den beste metoden å studere ulike aviser.
-
Intervju
Intervjuet er kanskje den viktigste metoden for journalisten når han skal innhente aktuell informasjon. Vi skiller mellom saks- og portrettintervju.
-
Kritisk vurdering av ein tekst
Du opplever ofte tekstar i aviser, på nettet og i lærebøker som absolutte sanningar gitt av ein eller annan autoritet. Desse spørsmåla kan vere til hjelp for å forstå intensjonen bak teksten:
-
Avissjanger
I avisen skrives det hver dag om mange forskjellige saker. Journalisten må velge hvordan han vil fortelle om saken. Han velger sjanger. Både i papiravisen og i nettavisen finner en de tradisjonelle sjangrene, men i nettavisen har journalisten flere muligheter. Han kan legge til video, animasjon, digitale fortellinger osv. dersom det er hensiktsmessig.