-
Akademia utfordres under Data-SKUP
Data-SKUP får 8 hovedspor og et av disse omhandler akademia. I to timer vil mediebransjen og utdanningsinstitusjonene drøfte hva som kreves av fremtidens journalister. MBL har i år inngått en samarbeidsavtale med Data-SKUP.
-
Lønnsoppgjøret går til mekling
Partene ble ikke enige innen fristen. Det betyr at årets oppgjør går til mekling i slutten av mars.
-
Informasjonsmøter om lønnsoppgjøret
NHO og landsforeningene inviterer ledelsen og forhandlingsansvarlige i medlemsbedriftene til orienteringsmøte om årets oppgjør. Her kan du melde deg på i din region.
-
Norske annonsører anbefaler Mediehusenes content byråer
I den ferske undersøkelsen “Annonsører om innholdsmarkedsføring og tillitt” som er utført av MBL og Anfo, kommer det frem at mediehusenes content-satsninger er den foretrukne samarbeidspartner på innholdsmarkedsføring for norske annonsører. Mediehusene leverer trygge miljøer for innholdsmarkedsføring, og annonsørene signaliserer at de vil øke sine investeringer på dette området i årene som kommer.
-
Nye varslingsregler
Fra nyttår vil arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling bli endret i forhold til så vel tydeliggjøring av enkelte bestemmelser som ytterligere plikter for arbeidsgiver i forbindelse med innkommet varsel.
-
-
Rapport om innholdsmarkedsføring klar
Hovedfunnene i en undersøkelse om innholdsmarkedsføring, utført av MBL og ANFO, ble presentert under Mediaforums jubileumskonferanse i høst. Nå foreligger den ferdige rapporten, som er tilgjengelig for MBLs medlemmer.
-
Digitalskatt og internasjonal utvikling
Sist uke ble det kjent at Italia innfører digitalskatt på teknologigiganter i tråd med Frankrikes særskatt. Flere land ligger an til å følge etter. MBL har gjentatte ganger tatt til orde for å utrede dette på nasjonalt nivå.
-
Dramatisk for Medie-Norge
-Vi har fått en alarmerende undersøkelse som viser at 63 % av de 76 mediebedriftene som har besvart undersøkelsen sier at det er aktuelt å permittere ansatte om kort tid. Dette viser at mediene er på vei inn i en svært krevende situasjon, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.
-
Statsbudsjettet: Løser ikke momsen
- Regjeringen har ikke lyttet til en samlet mediebransje og løst momsproblemet de selv skapte i fjor. Momsfritaket må være plattformnøytralt. Blir ikke forslaget forbedret vil norske nyhetsmedier være dårligere rustet i kampen mot de globale teknologigantene og det blir mer krevende å sikre medienes samfunnsrolle fremover, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.