-
Tilbakegang for norske nettsteder – vekst for økonominyheter
77 prosent leser minst én avis daglig. Den digitale dekningen for norske nettsteder går ned med 4,1 prosent fra andre kvartal 2024 til 2025. Samtidig ser vi en økning i interessen for økonomi- og finansstoff. Nettsteder som E24, Finansavisen og DN har alle vekst i lesertall i andre kvartal.
-
Intervjuet 125 tidligere ansatte i jubileumsåret
Smaalenenes Avis feirer 125 år og dét markerer avisen med å intervjue 125 tidligere ansatte.
-
Annonseinntekter på historisk lavt nivå
- Det er viktigere enn noen gang med et sterkt mediemangfold som leverer kvalitetssikret informasjon. Det bygger tillit og styrker samfunnets motstandskraft. Derfor er det bekymringsfullt at bransjen generelt har lav lønnsomhet. Mediehusene er gode til å tilpasse kostnadene, men inntektene øker ikke nok for bransjen samlet, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Årets FleRe-stipendiater: Anisa Mohamed til TV 2 og Rosa Ridha til Dagbladet
Seks stipendiater med flerkulturell kompetanse har fått plass i årets FleRe-program. NRK og MBL inngikk i fjor et nytt samarbeid for å få flere med flerkulturell kompetanse til mediebransjen. Det var første gang noen i FleRe-programmet hadde praksis utenfor NRK. I år som i fjor skal TV 2 og Dagbladet ha hver sin FleRe-stipendiat i praksis.
-
Nytt samarbeidsprosjekt vil avsløre verdien av merkevarer
Hva gir egentlig effekt i den digitale annonseøkonomien? Et nytt fellesprosjekt fra ANFO, MBL og Kapero vil gi norske annonsører et bedre beslutningsgrunnlag.
-
Annonsemarkedet i første kvartal 2025 - sterk start på året
-Til tross for en urolig omverden og fortsatt stram pengepolitikk, innleder annonsemarkedet året med en vekst på 6,7 % sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Omsetningen utgjør dermed 6,8 milliarder kroner i første kvartal, sier Madeleine Thor adm. dir i IRM, som i dag legger frem tall for annonsemarkedet for første kvartal 2025.
-
MBLs forhandlingsutvalg og datoer for mellomoppgjøret med NJ
Forhandlingene mellom Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag starter mandag 12. mai og det er satt av to dager til årets mellomoppgjør. MBLs forhandlingsleder er samme som tidligere år, men forhandlingsdelegasjonen har ny sammensetning.
-
Høy tillit til innholdsmarkedsføring fra norske medier
Norske annonsører har stor tillit til mediehusenes evne til å levere effektiv og trygg innholdsmarkedsføring, det viser en fersk undersøkelse fra MBL og ANFO. Tilliten er større til norske medier enn til sosiale medier, både når det gjelder plassering i trygge annonsemiljøer og evnen til å skape effekt gjennom innholdsmarkedsføring.