-
Sammen i kampen mot falske nyheter og desinformasjon
MBL blir med i Media Citys prosjekt Reynir. Prosjektet skal videreutvikle og implementere teknologi som lar redaksjoner sikre opphavet til bilder og videoer i nyhetssaker. – Vi mener Reynir er et viktig innovasjonsprosjekt som kan styrke motstandskraften og bli et viktig verktøy for redaktørstyrte medier, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
5 medietrender for 2024
Krevende tider har ført til en strammere økonomi for mange forbrukere. Opplaget for norske aviser gikk tilbake i første halvår av 2023 (MBL). Samtidig fikk annonsemarkedet en negativ utgang på 2023 (IRM). Utviklingen utfordrer finansieringen av journalistikken og stiller samtidig krav til innovasjon i både abonnementsmodeller og historiefortelling fra mediehusene. Dette er noen av trendene vi i MBL mener vil prege 2024.
-
Mediemangfold bygger digital motstandskraft
- La meg starte med å anerkjenne at kulturministeren har fått dette ansvaret. Det vitner om at regjeringen ser det samme som oss. Et mangfold av redaktørstyrte medier er den avgjørende motvekten mot den økende strømmen av feilinformasjon, desinformasjon og påvirkningsforsøk. Mediemangfoldet bygger motstandskraft både direkte og indirekte. Dette sa MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey på kulturministerens innspillsmøte om digital motstandskraft.
-
Dette er Mentorparene til kull 4
18 Medieledere har fått plass i fjerde runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og har forskjellige stillinger fra ulike konsern og mediehus.
-
Starter kull fire av Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i kull fire av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne er fra hele landet, jobber i ulike mediekonsern og kommer fra flere forskjellige stillinger i bransjen. Oppstart for kull fire er 24. januar, og programmet vil gå gjennom hele 2024.
-
Årets Mediepriser - påmeldingen er åpen
Det er igjen på tide å finne frem det beste du og ditt mediehus har laget i året som er gått. Tenk deg godt om. Hva har vi gjort i løpet av det siste året? Hva likte leserne best? Hva er vi ekstra stolte av? Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Det er i år gjort et par endringer i kategoriene etter innspill fra mediehusene og tidligere deltakere i konkurransen.
-
Fire trendrapporter å ta med inn mot det nye året
For den som har litt ekstra tid i romjula vil vi anbefale trendrapportene til Schibsted, Nieman Lab, Future Today Institute og Deloitte.
-
Engasjert skoleungdom besøker Amedia
– For Amedia er det viktig å vise frem hvilke muligheter som foreligger i konsernet, sier Marie Sundling, som er ansvarlig Employer Branding og HR Partner i Amedia. Nå samarbeider MBLs Mediekompasset og Amedia om å invitere inn elever fra "medier og kommunikasjon-linjen" fra ulike videregående skoler til fagdag.
-
Analyse: Svak tilbakegang for norske nettsteder
Samlet bruk av innhold fra norske mediehus går tilbake, viser de offisielle mediemålingene fra Kantar og MBL. Den totale dekningen for norske nettsteder går tilbake med to prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med året før. Likevel øker tre av fire nettsteder i perioden, og lokalavisene kan vise til et svært godt kvartal.
-
SVs alternative statsbudsjett: 75 millioner mer i pressestøtte, men løser ikke momsen
- Redaktørstyrte medier er viktigere enn noensinne, og både pressestøtten og momsfritaket er helt avgjørende for å sikre medienes rolle. Det er positivt at SV styrker pressestøtten og er tydelig på målet om å få tilbake et plattformnøytralt fritak. Men det er skuffende at de ikke retter det opp, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.