-
Regjeringen lager strategi for styrket motstandskraft mot desinformasjon
Kultur- og likestillingsdepartementet skal lage en strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon og ber om innspill.
-
Hvem har laget Årets avistegning?
Prisen Årets avistegning deles ut av Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening i fellesskap. Nå inviterer vi til å sende inn gode kandidater. Frist: 2. april.
-
INMA Global Media Awards: 14 nominasjoner til norske mediehus
25. April er det prisutdeling i London og blant de 245 mediehusene som deltar i konkurransen fra i alt 43 land er det flere vinnersjanser for norske mediehus.
-
Norge må gripe muligheten til å kontrollere de store teknologiselskapene
Nye EU-regler gir flere muligheter til å kontrollere de store teknologiselskapene. Skal Norge kunne gripe dem, må Medietilsynet få oppgaven som koordinator. Det skriver presseorganisasjonene i et innlegg i Journalisten og Medier24 tirsdag.
-
Lesertall: Fall for papiravisene - regionavisene styrker seg digitalt
Papiravisene mister lesere. De ferske lesertallene for 2023 viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Avisene går også svakt tilbake digitalt, tross dette går 2 av 3 nettsteder frem. Det er regionavisene som øker den digitale lesingen mest, men også lokalavisene og nisjeavisene vokser i perioden.
-
MBLs forhandlingsutvalg ved hovedoppgjøret 2024
Forhandlingsdelegasjonene til årets tariffoppgjør er klare for MBLs fem tariffområder.
-
IRM: Vekst i annonsemarkedet i Q3
IRMs ferske rapport for annonsemarkedet i tredje kvartal viser at annonsemarkedet har vekst i siste kvartal etter tre kvartaler med stagnasjon. Veksten er på 3,7 % sammenlignet med samme kvartal i fjor. Annonseinvesteringene endte dermed på 6 milliarder kroner i Q3.
-
Presseorganisasjonene blir partshjelpere i søksmål mot staten
Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening går inn som partshjelpere til det varslede søksmålet fra Stiftelsen Tinius.
-
Nasjonal avisuke med flere aviser og nytt opplegg
I uke 44 blir det nasjonal avisuke i skolene for 26. gang! Avisuka er en nasjonal dugnad for å lære barn og unge om medienes rolle, og byr på norsk redaksjonelt innhold på timeplanen i en hel uke til landets skoleelever på 4., 6., og 9. trinn.
-
Shilan er ny daglig leder på Pressens hus
Shilan Ghadani (35) er ansatt som daglig leder for Pressens hus. Hun kommer fra stillingen som daglig leder for Tromsø Sentrum as. Her har hun vist solid evne til å skape aktivitet, vekst og utvikling i en hel by. Nå er hun klar for Oslo og Pressens hus.