-
Norge må gripe muligheten til å kontrollere de store teknologiselskapene
Nye EU-regler gir flere muligheter til å kontrollere de store teknologiselskapene. Skal Norge kunne gripe dem, må Medietilsynet få oppgaven som koordinator. Det skriver presseorganisasjonene i et innlegg i Journalisten og Medier24 tirsdag.
-
NRK og MBL samarbeider om å rekruttere flerkulturelle
NRK og Mediebedriftenes Landsforening inngår et nytt samarbeid for å få flere med flerkulturell kompetanse til mediebransjen. To av stipendiatene fra NRKs talentprogram FleRe skal ha praksis i MBLs medlemsbedrifter, TV 2 og Dagbladet.
-
Lesertall: Fall for papiravisene - regionavisene styrker seg digitalt
Papiravisene mister lesere. De ferske lesertallene for 2023 viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Avisene går også svakt tilbake digitalt, tross dette går 2 av 3 nettsteder frem. Det er regionavisene som øker den digitale lesingen mest, men også lokalavisene og nisjeavisene vokser i perioden.
-
INMA Global Media Awards: 14 nominasjoner til norske mediehus
25. April er det prisutdeling i London og blant de 245 mediehusene som deltar i konkurransen fra i alt 43 land er det flere vinnersjanser for norske mediehus.
-
Hvem har laget Årets avistegning?
Prisen Årets avistegning deles ut av Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening i fellesskap. Nå inviterer vi til å sende inn gode kandidater. Frist: 2. april.
-
Regjeringen lager strategi for styrket motstandskraft mot desinformasjon
Kultur- og likestillingsdepartementet skal lage en strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon og ber om innspill.
-
MBL møtte det offentlige postutvalget
Sist uke holdt MBL et innlegg om avisdistribusjon for det offentlige postutvalget. – Vårt hovedbudskap er at mediemangfold og en sterk offentlighet over hele landet er nødvendige forutsetninger for tilliten i samfunnet og et levende demokrati, sier mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted.
-
Medier må beskyttes i kriser
Samfunnet trenger journalister når krisen inntreffer, derfor må redaksjoner beskyttes mot inngrep i arbeidsforhold.
-
Svak tilbakegang for norske nettsteder
Den totale digitale dekningen for norske nettsteder går tilbake med 2,6 % i første kvartal 2024 sammenlignet med tilsvarende periode i 2023.