-
Seks ting å huske på når du skal sende inn bidrag til årets mediepriser
Om en snau uke går fristen for å melde på bidrag til årets mediepriser ut. Juryleder Trine Ohrberg ringes ned av mediefolk med spørsmål om innsending og kategorier. Her er de viktigste tingene å huske på når du skal sende inn bidrag.
-
2020: Det største tapet i annonsemarkedet siden finanskrisen
2020 vil gi det største fallet i annonsemarkedet siden finanskrisen. Sammenlagt forventes reklameinvesteringene å reduseres med nesten 1,5 miliarder NOK i løpet av 2020, noe som tilsvarer et tap på 7% i forhold til 2019. Omsetningen totalt blir dermed på 19,7 miliarder NOK.
-
Ber transportkomiteen sikre avisomdeling
Det er et tydelig behov blant abonnenter og aviser for at distribusjonsanbudene for papiravisene forlenges. Samtidig er det viktig at bredbåndsutbyggingen ivaretas for spredtbygde strøk i overgangen til en stadig mer digital mediebruk
-
Innovasjons- og utviklingsdag
NRK inviterer redaktørstyrte medier og produksjonsselskaper til en digital utviklings- og innovasjonsdag, fredag 26. mars. Temaet er «Hvordan skal innholdet vårt bli funnet, valgt og elsket ?»
-
Den vanskelige samtalen om rusproblematikk
MBL får økende antall henvendelser fra våre medlemsbedrifter i forbindelse med ansatte hvor det er mistanke om rusproblematikk.
-
Klima og miljø i mediehistorien
Årets spesialutgave av Mediehistorisk tidsskrift er nylig publisert og er gratis tilgjengelig digitalt.
-
Future Week: Se opptak fra flere sesjoner
Feature Week pågår denne uka i Bergen - Oslo og Stavanger. Se program og opptak under.
-
Lesertall: Den digitale veksten flater ut
81 prosent leser minst én avis digitalt eller på papir daglig. -At 8 av 10 hver dag bruker innhold fra norske redaksjonelle medier, viser at mediene er en viktig del av folks hverdag og at nordmenn fortsatt er aktive nyhetsbrukere, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i MBL. Samtidig melder Kantar at det aldri har vært målt flere avistitler, noe som viser behovet for dokumentasjon i bransjen.
-
Lønnsstatistikken 2021: God årslønnsvekst for journalister i fjor
Lønnsstatistikken er klar og viser årslønnsvekst på 3,7 % for journalistområdet for i fjor. –Det er sterkere enn LO og NHO området og godt over det vi la til grunn under fjorårets forhandlinger, sier fagsjef Geir E. Engen i MBL.
-
Nå øker magasinene digitalt
-Etter flere år med negativ utvikling er det gledelig å se en stabilisering i magasinmarkedet. At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL. Den digitale magasinlesingen øker og samtidig stabiliserer utviklingen seg for papirmagasinene, det viser ferske lesertall fra Kantar.