-
Norge vil gjøre det best i 2023 ifølge IRM
Etter pandemien hadde vi et rally i annonsemarkedet i 2021. I 2022 forventes de norske annonseinvesteringene for første gang å overstige 25 milliarder kroner.
-
Oda Mo Eikefet er ny administrativ koordinator/rådgiver i MBL
Denne uka startet Oda Mo Eikefet (23) i stillingen som administrativ koordinator/rådgiver i MBL.
-
Mediehusenes lesertall: VG størst totalt - Aftenposten størst på papir
Norske redaktørstyrte nyhetsmedier står fortsatt sterkt. 83 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis digitalt eller på papir daglig. Sammenlignet med forrige kvartal går digitaldekningen for norske nettsteder tilbake med 3 prosent. Papirlesingen går tilbake med 11,8 prosent sammenlignet samme periode i fjor. VG er Norges største mediehus, med en samlet dekning for papir og nett på i underkant av 2,2 millioner personer. -Det er fortsatt en stor andel av Norges befolkning som hver dag blir informert av og holder seg orientert gjennom norske medier. Dette viser at mediene spiller en viktig rolle i nordmenns hverdag, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.
-
Dugnad for mangfold
Siden 2018 har hele den norske mediebransje vært med på en dugnad for å øke kjønnsbalansen i mediebedriftene. Med bevisstgjøring av status, tydelig målsetting og konkrete tiltak har dugnaden vist resultater. I 2020 økte kvinneandelen i toppledelsen i norske mediebedrifter med 10 prosentpoeng, når vi nå igjen har målt kjønnsbalansen viser det at man på toppledernivå nærmer seg 50 prosent og i de fleste mediebedriftene øker andelen kvinner. Vi er ennå ikke i mål, men vi er på god vei til å klare dette. Vi må holde trykket oppe og fortsette å fokusere på kjønnsbalanse og definere det som et tydelig mål for bedriftene. Det skriver Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL og Trine Ohrberg, informasjons- og eventansvarlig i MBL i M24 i dag.
-
Dette er mentorparene til kull 3 i Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i tredje runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og er fra ulike mediekonsern og mediehus. Torsdag, i Pressens hus fikk de utvalgte for første gang møte sin mentor for det kommende året.
-
Pandemien ga økt brukeroppslutning og store annonsetap
Medietilsynets økonomirapport for 2020 viser at pandemien ga avisene både økt brukeroppslutning og samtidig påførte de betydelige annonsetap. - Under pandemien har publikum strømmet til avisene. Mediehusene har fått god og viktig journalistikk ut til brukerne, utviklet fortellerteknikkene, økt brukerinntektene og samtidig opplevd et dramatisk bortfall av annonseinntekter. Det er imponerende hvordan avisene har fått dette til i et utfordrende år utenom det vanlige. Samtidig ser vi at det vil være krevende fremover, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Utfordringer til Ytringsfrihetskommisjonen
MBL og Mediekompasset tok opp både rammebetingelser, konkurranseforhold og kildekritikk med Ytringsfrihetskommisjonen under dagens innspillsmøte i Pressens hus.
-
Vår felles digitale grunnmur: Nødvendig med tiltak som sikrer virksom konkurranse
Digital infrastruktur er kritisk viktig for mediene. Men meldingen som nå er til behandling i transport- og kommunikasjonskomiteen mangler forslag til tiltak som kan sikre at aktører som bygger og kontrollerer essensiell digital infrastruktur opptrer nøytralt og ikke kan styre forbrukernes konsum av medier og innholdstjenester.
-
Nødvendig med mer datafag i journalistutdanningen
På nettverksmøtet mellom medieledere og akademia under Data-SKUP var tema behovet for mer datajournalistikk i undervisningen. MBL hadde bestilt en kartlegging som IJ råd presenterte.
-
Protokollmal for lokale forhandlinger
MBL og NJ ble under forhandlingene enige om å lage en felles anbefalt protokollmal som kan brukes av partene i lokale forhandlinger.