-
EUs digitalmarkedsdirektiv innfører ny utgiverrettighet
Digitalmarkedsdirektivet har som formål å gjennomføre en ytterligere harmonisering av lovgivningen om opphavsrett og nærstående rettigheter i det indre marked, særlig når det gjelder digital og grensekryssende bruk av beskyttet innhold, og skal implementeres i norsk rett. Det innebærer også en ny enerett for utgivere av pressepublikasjoner. Utgiveres rett gjelder digital bruk, og vernetiden varer i to år.
-
Medieleder 2021 – nå kan du melde deg på
Samspillet med teknologigigantene, innovasjon, endringsvilje og pandemiledelse. Bli informert og inspirert på Medieleder 2021.
-
Forhandlingsdatoer for NJ-oppgjøret
Det er satt av to dager til vårens forhandlinger mellom Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag som blir onsdag 28. og torsdag 29. april. I år gjennomføres et mellomoppgjør.
-
Forslag til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere
En helhetlig regulering av forbrukervernet er fornuftig, men det er sentralt at nasjonale virksomheter og globale aktører skal ha like konkurransevilkår. Det skriver MBL i høringsuttalelse til Justisdepartementet om ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere.
-
Den vanskelige samtalen om rusproblematikk
MBL får økende antall henvendelser fra våre medlemsbedrifter i forbindelse med ansatte hvor det er mistanke om rusproblematikk.
-
Innovasjons- og utviklingsdag
NRK inviterer redaktørstyrte medier og produksjonsselskaper til en digital utviklings- og innovasjonsdag, fredag 26. mars. Temaet er «Hvordan skal innholdet vårt bli funnet, valgt og elsket ?»
-
Seks ting å huske på når du skal sende inn bidrag til årets mediepriser
Om en snau uke går fristen for å melde på bidrag til årets mediepriser ut. Juryleder Trine Ohrberg ringes ned av mediefolk med spørsmål om innsending og kategorier. Her er de viktigste tingene å huske på når du skal sende inn bidrag.
-
Klima og miljø i mediehistorien
Årets spesialutgave av Mediehistorisk tidsskrift er nylig publisert og er gratis tilgjengelig digitalt.
-
2020: Det største tapet i annonsemarkedet siden finanskrisen
2020 vil gi det største fallet i annonsemarkedet siden finanskrisen. Sammenlagt forventes reklameinvesteringene å reduseres med nesten 1,5 miliarder NOK i løpet av 2020, noe som tilsvarer et tap på 7% i forhold til 2019. Omsetningen totalt blir dermed på 19,7 miliarder NOK.
-
Ber transportkomiteen sikre avisomdeling
Det er et tydelig behov blant abonnenter og aviser for at distribusjonsanbudene for papiravisene forlenges. Samtidig er det viktig at bredbåndsutbyggingen ivaretas for spredtbygde strøk i overgangen til en stadig mer digital mediebruk