-
Siste mulighet til å delta i mentorprogrammet
I dag åpner påmeldingen for å søke om å delta i Mentorprogrammets tredje og foreløpig siste kull. Programmet er et samarbeid mellom Medienettverket og Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Mentorprogrammet går på tvers av mediebransjen, og har som mål å styrke kvinners lederskap og karrieremuligheter. Har du lederambisjoner og ønsker en boozt på eget lederskap, bør du vurdere å søke om plass i Mentorprogrammet.
-
MBL lanserer lederskole
MBL lanserer et nytt tilbud for ledere i alle våre medlemsbedrifter. I samarbeid med AFF starter vi nå "MBLs lederskole". Lederskolen skal bestå av korte og effektive lederstøtte-samlinger for ledere i MBLs medlemsbedrifter. Møtene holdes på nett hvor man vil få mulighet til å lære, dele erfaringer, bli inspirert og få svar.
-
Koronapandemien akselererer det digitale skiftet - over 1 million heldigitale abonnement
-Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL. Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og eAviser fra mars da Norge stengte ned - trenden fortsatte videre utover våren.
-
Tariffoppgjøret 2020: Enighet i journalistoppgjøret
(Oslo 17.09.20 kl 07.01) Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag ble etter syv timer på overtid i natt enige om årets tariffoppgjør, som innebærer at minstelønnssatsene er hevet med kr 3500,-.
-
Avtalemalen mellom NJ og MBL om kjøp og salg av frilansstoff er på plass
Avtalemalen skal forenkle prosessen når en frilanser og oppdragsgiver skal inngå avtale. Gjennom avtalen blir partene enige om hva som selges/kjøpes, om opphavsrettigheter og om hvordan avtale honorarer og utgiftsdekning. NJ og MBL anbefaler nå frilansere og oppdragsgivere om å ta malen i bruk.
-
Annonsesvikten verre enn under finanskrisen
Medieinvesteringene faller med 18 % i andre kvartal 2020 og nær 1 milliard kroner mindre enn i samme kvartal i fjor. - Dette er et enestående tap i IRMs målinger av medieinvesteringer i Norge, sier IRM-sjef Madeleine Thor i en kommentar til den ferske kvartalsrapporten fra IRM.
-
Lønnsoppgjøret 2020: Enighet i frontfaget
På overtid 21. august kom Norsk Industri og Fellesforbundet til enighet i frontfaget i årets lønnsoppgjør.
-
Ny analytiker i MBL
I september starter Joakim Vadset Berggren som analytiker i avdeling for digital utvikling i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Dybdejournalistikken har nullmoms fra i dag
-Dette er et etterlengtet og viktig gjennomslag som vi i bransjen har jobbet sammen for, sier adm. dir. Randi S. Øgrey. Momsfritaket utvides slik at det også vil omfatte digital dybdejournalistikk, definert som "dyptgående journalistisk produksjon og publisering" av nyheter og aktualitetsstoff fra et "avgrenset samfunnsområde" fra 1. juli.
-
Ny utgave av Mediehistorisk tidsskrift kan leses her
Hva er den norske TV-aksjonens historie? Hvilke debatter og konflikter utspilte seg da den ble til? Er en digital kopi det samme som «medieoriginalen», og hvis ikke, hvorfor ikke? Hvilken betydning får det for mediehistoriens filologi? Det er blant spørsmålene som blir stilt i det siste nummeret av Mediehistorisk tidsskrift.