-
MBLs nye styre
Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) fortsetter som styreleder og Lene Eltvik Vindfeld (TV 2) trer inn som nestleder etter MBLs årsmøte i dag. Anders Opdahl (Amedia), Øyulf Hjertenes (Schibsted), Bente Klemetsdal (Aller) og Bjørn Kristoffer Bore (Vårt Land) er nye styremedlemmer.
-
Regulering av tech-gigantene går for sakte
EU-reguleringen DMA sendes på høring til høsten, svarer statsråd til Stortinget. Det går for sakte, mener MBL.
-
Bransjekampanje om redaktørstyrte medier
Norsk Presseforbund har tatt initiativ til å lage en kampanje rettet mot unge mellom 18 og 30 år. Kampanjen har som mål å få målgruppen til å reflektere over hvor de henter nyheter og informasjon fra, og at redaktørstyrte medier er den sikreste kilden til faktabasert og pålitelig informasjon. Kampanjen skal produsere materiell for både nett, SoMe, TV og lyd slik at den kan brukes av alle mediehus på ulike plattformer.
-
Spesialrapport fra IRM om utviklingen for innholdsmarkedsføring
På oppdrag fra Aller, Schibsted, Amedia og MBL har IRM laget rapporten Content Advertising i Norge 2019-2025.
-
- Årets WEXFO er viktigste noensinne
- World Expression Forum (WEXFO) har som mål å styrke og forsvare ytringsfrihet som en absolutt forutsetning for demokrati og menneskelig fremgang. Dette målet er nå mer betydningsfullt enn det har vært på generasjoner. Årets konferanse blir vår viktigste noensinne, sier Kristenn Einarsson, administrerende direktør for WEXFO.
-
Venter utålmodig på lovforslag som skal regulere techplattformene (DSA)
Regjeringen varsler at lovforslaget blir sendt på høring før sommeren. - Det er på høy tid at dette viktige lovforslaget fra EU også blir norsk rett. Reguleringen er viktig fordi den blant annet setter klare krav til hvordan de store digitale portvokterne kan opptre, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Annonseomsetning på 26,6 milliarder kroner i 2024
Annonseinvesteringene var i 2024 på totalt 26,6 milliarder kroner, det viser ferske tall fra IRM. Dette er ny "all-time high" for annonsemarkedet, som vokser med 4,1 prosent sammenlignet med 2023. Det er de digitale annonseinvesteringene som driver markedet, veksten i 2024 er på 7,6 prosent sammenlignet med 2023 og kategorier som sosiale nettverk (inkludert sosial video) og online video vokser kraftig.
-
Ekspertgruppe for KI og valg: Anbefaler en aktiv mediepolitikk
-Rapporten understreker redaktørstyrte mediers viktige samfunnsrolle i forbindelse med valg. Den peker på betydningen av å bidra til at befolkningen har et bevisst forhold til kilder, og betydningen av å fremme kritisk medie-, teknologi- og KI-forståelse. Det skjer først og fremst gjennom en aktiv mediepolitikk som opprettholder frie, sterke og mangfoldige redaktørstyrte medier, slik utvalget beskriver. Det er viktig for å sikre god tilgang til kvalitetssikret informasjon både før, under og etter valg, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Det ukrainske mediefondet flyttes til Norden
Ukrainian Media Fund (UMF) overføres fra German Marshall Fund til Norden. Dette sikrer tettere samarbeid mellom nordiske medieorganisasjoner og ukrainske mediepartnere. Fondet bytter navn til Ukrainian Media Fund Nordic og etablerer hovedkontor i Danmark.
-
MBL i Europaparlamentet
Selv om Norge ikke er EU-medlem betyr regelverk som vedtas i Brussel gjennom EØS-avtalen stadig mer for medienes rammevilkår også i Norge. MBL engasjerer seg derfor aktivt i disse spørsmålene i vår paraplyorganisasjon News Media Europe, og MBL deltok i møte i Europaparlamentet denne uka.