-
Schibsted gir én million til uavhengige ukrainske nyhetsmedier
Schibsted gir én million kroner i støtte til uavhengige ukrainske nyhetsmedier. I tillegg vil de bidra med humanitær støtte gjennom sine ca 370 ansatte i Polen.
-
ESA viderefører nullmoms for digitale medier til 2028
EUs kontrollorgan ESA har videreført nullmoms for elektroniske medier. Fritak for momsbeskatning på digital nyhetsjournalistikk har vært godkjent som midlertidig tiltak i seks år.
-
Europeiske presseorganisasjoner ber EU om korrigeringer i DSA
Behandlingen av Digital Services Act (DSA) er nå i siste fase. Europeiske presseorganisasjoner henvender seg nå til forhandlingsteamene i EU med felles sak for å be om at det tas mer hensyn til mediene i den kommende loven.
-
Publisister klager Google inn til EU-kommisjonen
Googles konkurransebegrensende atferd er til stor skade for europeiske utgivere, annonsører og forbrukere, i form av høye kostnader, lavere kvalitet på tjenestene og mindre innovasjon i ad tech-markedet. Det mener European Publishers Council (EPC), som representerer både Schibsted og mange av de største utgiverne i Europa. Nå har EPC levert en klage mot Google til EU-kommisjonen for konkurransebegrensende adferd.
-
Seks ting å huske på når du skal sende inn bidrag til årets mediepriser
15. februar er fristen for å melde på bidrag til årets mediepriser. Juryleder Trine Ohrberg ringes ned av mediefolk med spørsmål om innsending og kategorier. Her er de viktigste tingene å huske på når du skal sende inn bidrag.
-
Se opptak av MBLs julefrokost her
Torsdag 16. desember arrangerte vi MBLs julefrokost live fra Pressens hus. Se opptak av sendingen her.
-
Victoria Svanberg er ny president for News Media Europe
Victoria Svanberg, leder for den svenske NWT-konsernet og styreleder for TU – Medier i Sverige, er ny president i News Media Europe (NME). -Det er mange saker av stor viktighet for mediene som skal behandles i Brussel fremover, sier Svanberg.
-
Mari-Marthe Aamold er Årets talent
Medienettverket delte i dag ut Årets Talent 2021 og Mari-Marthe Aamold (29) som er daglig leder og økonomidirektør for Schibsteds to største regionaviser på Vestlandet, Bergens Tidende og Aftenbladet gikk til topps.
-
Til medieledere i Stor-Oslo
Mediebedriftene i Oslo og Akershus (MOA) inviterer til åpent seminar og årsmøte i Pressens hus tirsdag 19. oktober kl 15-16.30 med etterfølgende middag.
-
Det heldigitale opplaget utgjør nå over halvparten av totalopplaget
Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, veksten er på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 og til første halvår 2021. Totalopplaget for første halvår 2021 er på over 2,5 millioner. Heldigitalt opplag vokser og utgjør nå over halvparten av det totale opplaget.