-
Seksuell trakassering - lovendringer fra nyttår
Stortinget har vedtatt å gi Diskrimineringsnemda myndighet til å håndheve forbudet mot seksuell trakassering i likestillings- og diskrimineringsloven og til å ilegge oppreisning i saker om seksuell trakassering innenfor arbeidslivet og erstatning i enkle saksforhold. Likestillings- og diskrimineringsombudets veilednings- og hjelpetilbud er også styrket. Videre er det vedtatt bestemmelser i likestillings- og diskrimineringsloven som skal styrke arbeidsgiveres aktivitets- og redegjørelsesplikt. Gjennom lovendringen konkretiseres arbeidsgivers plikter.
-
Påmeldingen til Årets Mediepriser er åpen
Finn frem det beste ditt mediehus har laget i 2019, og send det inn til Årets mediepriser. I år gjør vi flere endringer i kategoriene, blant annet lanserer vi to nye podcast-kategorier.
-
Meklingen er i gang
Onsdag formiddag startet tvungen mekling mellom NHO og LO/YS. Meklingsfristen er midnatt mellom lørdag og søndag.
-
Nytt mva-fritak og ny postlov på agendaen i møte med kulturministeren
28. mai møtte presseorganisasjonene samlet hos kulturminister Trine Skei Grande og presenterte nye fakta med betydning for lønnsom drift i mediebransjen fremover. Det gjaldt særlig de alvorlige konsekvensene av forslaget om å redusere Postens omdelingsfrekvens til 2,5 dager per uke fra 2020, og avgrensingen av det kommende mva-fritaket for digital dybdejournalistikk – som må bli fremtidsrettet
-
NRK-rapport tegner et feilaktig bilde av NRKs markedspåvirkning
-Rapportens konklusjoner er ikke egnet til å belyse den effekt NRK kan få i brukermarkedet fremover, sier adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Bloggernes Faglige Utvalg
Mediebedriftenes Landsforening og ANFO, Annonsørforeningen, ser nå på mulighetene for å opprette et faglig utvalg etter samme modell som Matbransjens faglige utvalg, hvor de profesjonelle aktørene går sammen om å håndheve et omforent regelverk for markedsføring via bloggprodukter.
-
Økt digital brukerbetaling i krevende medieøkonomi
Medietilsynet har i dag utgitt rapporten "Økonomien i norske avishus 2013-2017" som viser at avisbransjen i fjor hadde det beste driftsresultatet siden 2011, på nesten 900 millioner kroner. -Til tross for at det leveres god journalistikk på alle plattformer, er fallet i annonseinntektene den store utfordringen, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Hvem tar ansvar for det norske innholdet?
"Utviklingen i TV- og strømmemarkedet setter det norske innholdet under stort press. TV 2 tar sin del av ansvaret. Det må også Telenor gjøre", skriver TV2s kanaldirektør Trygve Rønningen i en kronikk i dagens DN.
-
Ansvarsfraskrivelse
Karakteristikken var riksrevisors egne ord i forbindelse med fremleggelsen av Riksrevisjonens rapport etter undersøkelse av arkivering og åpenhet i statlig forvaltning. Her er MBL på linje med både revisor og redaktørforeningen i begrepsbruken.
-
Ber regjeringen utsette endring av lørdagsomdeling
Etter 1. november skal ikke lenger Posten stå for lørdagsomdeling av aviser. - Bransjens distribusjonsselskaper får for knapp tid til å etablere et tilbud som kan overta når Posten legger ned sin lørdagsomdeling av aviser 1. november, og derfor bør endringen utsettes til årsskiftet sier Gunnar Kvassheim, nestleder i MBL og leder av postutvalget.