-
Ny måling: Nettrekorder og flere unge som følger norske nyheter
Koronakrisen har gjort store inngrep i folks tilværelse. Krisen har også satt sitt preg på folks medievaner og bruk av ulike mediekanaler. Den ferske undersøkelsen 24-timer* fra Kantar viser flere gledelige rekorder.
-
Dette er de første nominerte til Årets Mediepriser
Firda, Budstikka og Fædrelandsvennen kan bli årets lokale nyhetsnettsted. Harm & Hegseth, Friminutt, B-laget, Jan Thomas og Einar blir venner og Foreldrekoden kjemper om tittelen årets underholdningspodcast. Her er de første nominerte til Årets Mediepriser.
-
Når kommer kompensasjonsordning for mediene?
Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) sendte 20. april inn følgende skriftlige spørsmål til kultur- og likestillingsministeren: «Når vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om en egen kompensasjonsordning for mediene, og kan vi forvente at det blir lagt frem et forslag før RNB da det haster med en løsning?»
-
Demokratiets infrastruktur på vaklende føtter
Aldri har behovet for faktabasert informasjon vært større, aldri har mediene hatt større etterspørsel og aldri har det vært tøffere å holde det gående. Medieøkonomien består av to ben– ett er abonnementsinntekter og det andre benet er annonseinntektene som forsvant over natten med koronakrisen. Selv solide mediehus, med over hundre år på baken, kan begynne å vakle dersom det ikke kommer tiltak raskt.
-
'Kontantstøtteordningen' vil ikke hjelpe mediene
Regjeringen lanserte i går kriteriene for å omfattes av den såkalte 'kontantstøtteordningen' for bedrifter som opplever stor omsetningssvikt. -Mediebedrifter er i utgangspunktet omfattet av ordningen, men den treffer dårlig, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey
-
Prioritering av innsynskrav fra mediene
Norge er i en krevende situasjon og behovet for faktabasert informasjon til samfunnet har aldri vært større enn nå. I situasjonen med koronautbruddet har redaktørstyrte medier en særlig viktig rolle i å drive kritisk journalistikk og å informere befolkningen fortløpende. Medienes ansvar er forankret både i Grunnloven § 100 og EMK artikkel 10, skriver lederen av NPs offentlighetsutvalg og Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen i en pressemelding.
-
Offentlig annonsering i norske mediehus under corona-epidemien
-Det vil gi god treffsikkerhet om stat og kommuner i enda større grad bruker norske mediehus, både lokale, regionale og nasjonale, for å informere bredt om korona-situasjonen og tiltak. Samtidig vil det gi en kjærkommen inntekt for mediehus som opplever stor annonsesvikt, sier Randi S. Øgrey (MBL) og Tomas Bruvik (LLA).
-
Lønnsoppgjøret 2020: Konkurranseevnen må styrkes
NHO har onsdag 4.mars avholdt sitt representantskapsmøte og vedtatt sin forhandlingsposisjon foran årets lønnsoppgjør. - Vi trenger å styrke konkurransekraften til norske bedrifter, slik at vi kan sikre og skape jobbene Norge trenger de neste tiårene, sier NHO-sjef, Ole Erik Almlid.
-
Influencermarkedsføring på rett spor
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) som er MBLs og ANFOs selvjustisordning knyttet opp mot å unngå kroppspress og utseendemisnøye, er i full gang med arbeidet.
-
Velkommen til Medieleder 2020 i Bergen 6. mai
Etikk, politikk, strategi og teknologi er blant temaene på Medieleder 2020 i Bergen 6. mai. Vi lover deg en dagskonferanse som tar de viktigste spørsmålene i bransjen på pulsen, som gir deg konkrete tips og som er enda mer workshopbasert enn før.