-
Medietilsynet oppfordrer aviser til å levere regnskapsdata
Medietilsynet viderefører den årlige undersøkelsen av den økonomiske utviklingen i avisene. Over 95 prosent av avisene har deltatt de siste årene – noe som gir pålitelige tall og kunnskap om situasjonen for norsk presse.
-
Mediepodden: Norske medier i koronatiden
2020 ble et betydelig bedre år for norsk journalistikk og redaktørstyrte medier enn de fleste trodde da Norge gikk i lockdown for omtrent ett år siden. Men er abonnementsveksten en kortsiktig korona-effekt? Spørsmålet går til VGs sjefredaktør og administrerende direktør, Gard Steiro, Amedias konsernsjef Anders Opdahl og MBLs innsikts- og analyseansvarlig Bente Håvimb.
-
Høy tillit til norske medier - deler helst persondata med norske medieselskaper
Nordmenn har høy tillit til norske medier og velger helst å gå direkte til nyhetskilden for å holde seg oppdatert. Flertallet av norske mediebrukere deler gjerne personopplysninger med norske medieselskaper, og har tillit til at deres persondata ikke blir misbrukt av norske medier. Mediebrukerne er også villige til å betale for innhold fra nyhetsleverandører de har tillit til.
-
Ethical Journalism Netwok søker ny direktør
Den britisk-norske stiftelsen Ethical Journalism Network (EJN) representerer et internasjonalt nettverk av profesjonelle mediefolk og organisasjoner, som har som formål å arbeide for troverdig nyhetsformidling basert på pressetikkens kjerneverdier: Faktabasert rapportering, uavhengighet, upartiskhet, redelighet og humanisme. EJN søker nå ny direktør som kan lede EJN på vegne av styret og representere organisasjonen i offentligheten.
-
Europeiske presseorganisasjoner og Microsoft ber om australsk betalingsmodell
Politikerne i Europa bør følge Australias eksempel å pålegge globale plattformer å betale for bruken av journalistisk innhold. Det fremgår av en felles pressemelding som alle europeiske presseorganisasjoner står bak sammen med Microsoft. – Vi støtter forslaget og håper på at også norske politikere skal endre regelverket og dermed bidra til å finansiere journalistikken som demokratiet trenger, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey, som også er styremedlem i News Media Europe.
-
Dette er tredje kull i Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i tredje og foreløpig siste runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og er fra ulike mediekonsern og mediehus. Dette er de 18 deltakerne som starter sitt kull i mai.
-
Journalister opplever redusert arbeidsglede
-Det er positivt at NJ foretar undersøkelser om hvordan det står til med journalistene på hjemmekontor, og at de deler denne kunnskapen. Det er krevende tider, og undersøkelsen bekrefter dette, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey i en kommentar til NJs ferske undersøkelse.
-
RB i spissen for storstilt innsamlingsaksjon
Romerikes Blad har gått sammen med LillestrømBanken og Kunnskapsbyen Lillestrøm om en innsamlingsaksjon etter tragedien i Gjerdrum. Aksjonen har på kort tid samlet inn over 2,7 millioner kroner.
-
Råd for den vanskelige samtalen
De erfarne medielederne Eivind Ljøstad (Fædrelandsvennen) og Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) delte nyttige tips og råd med 80 deltakere da andre del av lederskolen ble avviklet i dag. Psykolog og lederutvikler Elisabeth Østrem fra AFF holdt en innledning og snakket om "Krise og den vanskelige samtalen".
-
Endrer Vær Varsom-plakaten
Styret i Norsk Presseforbund har i dag vedtatt endringer på fem punkter i Vær Varsom plakaten. Det skal arbeides videre med ordlyden i 3.9 med mål om at endringene kan tre i kraft ved årsskiftet.