-
Forhandlinger mellom MBL og NJ starter til uka
I årets mellomoppgjør mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening er det avsatt to dager til forhandlingene, onsdag 28. og torsdag 29. april.
-
Covid-19 hadde stor innvirkning på de nordiske mediene
Covid-19 kom med full styrke våren 2020, med store konsekvenser, ikke minst for kultur- og mediesektoren i Norden. I dag kom rapporten "Covid-19 og de nordiske nyhetsmediene" - den første av to analyser lansert av de nordiske kulturministrene for bedre å forstå og håndtere sektorens utfordringer fra et nordisk perspektiv under pandemien. Rapporten blir diskutert under et åpent webinar 22. april kl 13.
-
Flere søkere til Nynorsk Avissenter
Det var kamp om plassene til både fjorårets og årets kull på Nynorsk Avissenter. Fra neste år blir det utvidet fra ni til ti praksisplasser.
-
Lønnsveksten for redaksjonelle medarbeidere på linje med samfunnet for øvrig
-Lønnsstatistikken viser en årslønnsvekst på 2.3% for redaksjonelle medarbeidere. Det betyr at vi hadde et lønnsoppgjør på linje med resten av samfunnet i et år med stor usikkerhet og som var tøft i annonsemarkedet, sier MBLs forhandlingsleder Pernille Børset.
-
Lønnsoppgjøret 2021: Nå starter forhandlingene
LO overleverte i dag sine krav til NHO, og dermed er lønnsforhandlingene i gang.
-
Medietilsynet oppfordrer aviser til å levere regnskapsdata
Medietilsynet viderefører den årlige undersøkelsen av den økonomiske utviklingen i avisene. Over 95 prosent av avisene har deltatt de siste årene – noe som gir pålitelige tall og kunnskap om situasjonen for norsk presse.
-
Mediepodden: Norske medier i koronatiden
2020 ble et betydelig bedre år for norsk journalistikk og redaktørstyrte medier enn de fleste trodde da Norge gikk i lockdown for omtrent ett år siden. Men er abonnementsveksten en kortsiktig korona-effekt? Spørsmålet går til VGs sjefredaktør og administrerende direktør, Gard Steiro, Amedias konsernsjef Anders Opdahl og MBLs innsikts- og analyseansvarlig Bente Håvimb.
-
Høy tillit til norske medier - deler helst persondata med norske medieselskaper
Nordmenn har høy tillit til norske medier og velger helst å gå direkte til nyhetskilden for å holde seg oppdatert. Flertallet av norske mediebrukere deler gjerne personopplysninger med norske medieselskaper, og har tillit til at deres persondata ikke blir misbrukt av norske medier. Mediebrukerne er også villige til å betale for innhold fra nyhetsleverandører de har tillit til.
-
Ethical Journalism Netwok søker ny direktør
Den britisk-norske stiftelsen Ethical Journalism Network (EJN) representerer et internasjonalt nettverk av profesjonelle mediefolk og organisasjoner, som har som formål å arbeide for troverdig nyhetsformidling basert på pressetikkens kjerneverdier: Faktabasert rapportering, uavhengighet, upartiskhet, redelighet og humanisme. EJN søker nå ny direktør som kan lede EJN på vegne av styret og representere organisasjonen i offentligheten.
-
Europeiske presseorganisasjoner og Microsoft ber om australsk betalingsmodell
Politikerne i Europa bør følge Australias eksempel å pålegge globale plattformer å betale for bruken av journalistisk innhold. Det fremgår av en felles pressemelding som alle europeiske presseorganisasjoner står bak sammen med Microsoft. – Vi støtter forslaget og håper på at også norske politikere skal endre regelverket og dermed bidra til å finansiere journalistikken som demokratiet trenger, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey, som også er styremedlem i News Media Europe.