-
MBLs mangfoldsundersøkelse 2021: Nærmere målet om kjønnsbalanse - flerkulturelt mangfold settes på agendaen
Den totale andelen av kvinner i mediebransjen har gått svakt frem det siste året. Det er nå totalt 43 prosent kvinner i bransjen. Dette er en fremgang på 1 prosentpoeng sammenlignet med året før. Det er de redaksjonelle virksomhetene og konsernene som har best kjønnsbalanse med henholdsvis 47 prosent og 52 prosent kvinner. Over halvparten av mediebedriftene er lite tilfreds med det flerkulturelle mangfoldet de har i dag, men 60 prosent har nå satt fokus på dette og sier de jobber aktivt med å øke denne mangfoldsandelen.
-
Mediehistorisk Tidsskrift: "Desken var avisens hjerte"
I takt med journalistenes profesjonalisering ble også deskerne stadig viktigere brikker i avisarbeidet. Men deskens rolle og posisjon har også endret seg betydelig. Dette fremgår av artikkelen om deskens rolle i avisproduksjonen av seniorforskerne Per Bonde Hansen og Gudrun Rudningen i den ferske utgaven av Mediehistorisk Tidsskrift.
-
Stortingsvedtak: Retusjert reklame av kropp eller ansikt skal merkes
Stortinget vedtok i dag en ny lov med påbud om å merke retusjert reklame. Vedtaket er basert på lovforslag fra Familie og kulturkomiteen og innebærer at annonsører og de som lager reklamen har en merkeplikt som skal gjelde for reklamer der kroppsfasong, -størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen redigering.
-
Avislesing øker under pandemien, til tross for tilbakegang for papiravisene
Den totale avisdekningen øker og er på sitt høyeste nivå siden 2016. Lesertallene bekrefter dermed trenden gjennom 2020, hvor pandemien har akselerert det digitale skiftet. Papirlesingen faller mer enn tidligere, samtidig fortsetter den digitale veksten og veier opp for tilbakegangen på papir. -Tallene bekrefter utviklingen vi så allerede før koronapandemien traff Norge, og utviklingen har forsterket seg det siste året. Bruken av norske aviser er rekordhøy, og mobilen er folks viktigste plattform for å følge med i nyhetsbildet, sier adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey.
-
Dette er de nominerte til Årets Mediepriser
Nordstrands Blad, Romerikes Blad, Dagens Næringsliv, NRK og VG er alle nominert til den gjeveste prisen Årets Mediehus. Totalt 530 bidrag har blitt juryert og 33 ulike mediehus fra hele landet er nominert. Alle de nominerte ble offentliggjort på åpningen av Nordiske Mediedager nå i kveld. Se alle de nominerte her.
-
Forhandlinger mellom MBL og NJ starter til uka
I årets mellomoppgjør mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening er det avsatt to dager til forhandlingene, onsdag 28. og torsdag 29. april.
-
Covid-19 hadde stor innvirkning på de nordiske mediene
Covid-19 kom med full styrke våren 2020, med store konsekvenser, ikke minst for kultur- og mediesektoren i Norden. I dag kom rapporten "Covid-19 og de nordiske nyhetsmediene" - den første av to analyser lansert av de nordiske kulturministrene for bedre å forstå og håndtere sektorens utfordringer fra et nordisk perspektiv under pandemien. Rapporten blir diskutert under et åpent webinar 22. april kl 13.
-
Flere søkere til Nynorsk Avissenter
Det var kamp om plassene til både fjorårets og årets kull på Nynorsk Avissenter. Fra neste år blir det utvidet fra ni til ti praksisplasser.
-
Lønnsveksten for redaksjonelle medarbeidere på linje med samfunnet for øvrig
-Lønnsstatistikken viser en årslønnsvekst på 2.3% for redaksjonelle medarbeidere. Det betyr at vi hadde et lønnsoppgjør på linje med resten av samfunnet i et år med stor usikkerhet og som var tøft i annonsemarkedet, sier MBLs forhandlingsleder Pernille Børset.
-
Lønnsoppgjøret 2021: Nå starter forhandlingene
LO overleverte i dag sine krav til NHO, og dermed er lønnsforhandlingene i gang.