-
Nyhetstimen
På Jæren starter medieelever hver skoledag med nyhetstimen – et opplegg ganske så likt redaksjonsmøtene som foregår i avisredaksjonene hver morgen. Selv om dette foregår i klassens førstetime, følger elevene våkent med. De opparbeider både nese for nyheter og kritisk sans. I tillegg skårer disse elevene bra på prøver i samfunnsfag.
-
-
Journalistikk handler om virkeligheten
Journalistikk er arbeidet med å dokumentere det som skjer i samtiden.
-
Pressens funksjoner
En svært viktig oppgave for mediene, er å holde et våkent øye med dem som har makt i samfunnet vårt. På vegne av folk flest skal pressen være vaktbikkje og påtale maktmisbruk både fra private og de tre grunnlovfestede statsmaktene (Stortinget, regjeringen og domstolene). Derfor kalles ofte pressen for «den fjerde statsmakt».
-
Avissjanger
I avisen skrives det hver dag om mange forskjellige saker. Journalisten må velge hvordan han vil fortelle om saken. Han velger sjanger. Både i papiravisen og i nettavisen finner en de tradisjonelle sjangrene, men i nettavisen har journalisten flere muligheter. Han kan legge til video, animasjon, digitale fortellinger osv. dersom det er hensiktsmessig.
-
Skrivemodeller
De ulike sjangrene har ulik fortellermåte eller dramaturgi. To vanlige modeller er «den omvendte pyramide» og «fisken».
-
-
Kritisk vurdering av ein tekst
Du opplever ofte tekstar i aviser, på nettet og i lærebøker som absolutte sanningar gitt av ein eller annan autoritet. Desse spørsmåla kan vere til hjelp for å forstå intensjonen bak teksten:
-
Redaksjonelle sjangrer
Det finnes mange journalistiske sjangrer der alle har sine spesifikke kjennetegn. For å finne eksempler er den beste metoden å studere ulike aviser.
-
Intervju
Intervjuet er kanskje den viktigste metoden for journalisten når han skal innhente aktuell informasjon. Vi skiller mellom saks- og portrettintervju.