-
Medietall.no - De offisielle topplistene for norske mediehus samlet på ett sted
Nå samles de offisielle topplistene for mediehusenes digitale flater og papirutgaver på ett sted. -Medietall.no er bransjens egen portal for dokumentasjon til markedet. Det finnes i dag et mangfold av gode webanalyseverktøy, men ofte har disse ulike metoder og definisjoner. På medietall.no er alle data basert på lik metode. Dermed kan også alle titler og plattformer sammenlignes på like vilkår, sier innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb.
-
25-års jubileum for nasjonal avisuke: 38 544 elever vil jobbe med journalistikk
Mandag 31. oktober går startskuddet for årets nasjonale avisuke, da vil 703 skoler over hele landet jobbe med journalistikk, kildekritikk og ytringsfrihet en hel skoleuke. Flere elever på 9. trinn vil også få besøk av en journalist i klasserommet. Dette er 25. året på rad at avisuken arrangeres, og mer enn 120 lokalaviser har sammen med MBL sørget for at den frie og uavhengige presse blir en synlig og viktig del av skolehverdagen.
-
MBL i høring i transport- og kommunikasjonskomiteen: Nødvendig med nytt anbud for avisdistribusjon
Under høringen torsdag 20. oktober ga MBL utrykk for at det er svært positivt at det i budsjettforslaget er lagt inn helårseffekt for anbud for avisdistribusjon som sikrer avisdistribusjon over hele landet, og fremholdt at det er nødvendig med nytt anbud som kan tre i kraft når dagens avtaler går ut sommeren 2023.
-
Brudd i frontfagsforhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet og Parat
Det er brudd i forhandlingene for frontfagsoppgjøret. Både Fellesforbundet (LO) og Parat (YS) begjærte forhandlingene mellom partene for avsluttet torsdag 21. mars
-
Kunstig intelligens og demokrati var tema i Stortingets lagtingssal
Hva betyr teknologirevolusjonen vi står overfor for våre demokratier? Hvilke muligheter ligger i å jobbe på tvers av de nordiske landene? Hvordan kan vi overvinne utfordringer, og hvordan kan vi bruke kunstig intelligens for å styrke våre samfunn? Spørsmålene var utgangspunkt for seminar under Nordens dag i regi av Stortinget, Nordisk ministerråd og Universitetet i Oslo.
-
Starter opp valgprosjekt for lokalavisene
Lokalavisene kan få skreddersydd hjelp i dekningen av valgkampen i et omfattende prosjekt i regi av SUJO i samarbeid med MBL og LLA. Oppstarten er allerede 15. juni.
-
Medieleder-konferansen 2024 legges til Kristiansand
Neste år flyttes Medieleder-konferansen til Kristiansand. Vanligvis legges denne konferansen rett i forkant av Nordiske Mediedager i Bergen, men fordi konferansen neste år ville havnet på 1. mai har foreningene besluttet å flytte konferansen til Sørlandet i juni.
-
Det tyske Marshall-fondet er ny partner for det ukrainske mediefondet
Etter 15 måneder med hardt og nødvendig arbeid, overfører Gazeta Wyborcza Foundation den direkte driften av det ukrainske mediefondet (UMF) til en større internasjonal organisasjon som gir allsidig hjelp til Ukraina. Fondet har gitt betydelig bistand til ukrainske journalister og utgivere for å hjelpe dem med å fortsette sitt livsviktige oppdrag under ekstremt vanskelige forhold forårsaket av den russiske fullskala invasjonen av Ukraina. Nå skal det tyske Marshall-fondet hjelpe dem i sitt videre arbeid.
-
Kunstig intelligens og spåkmodeller
Hva er egentlig språkmodeller? Hvordan trenes og utvikles de? Hvilke muligheter kan språkmodeller gi mediebedrifter? Onsdag 22. november inviterer vi til frokostmøte hvor vi skal dykke ned i alle disse spørsmålene. På scenen står både NorwAI, Nasjonalbiblioteket, Media Futures og AI Sweden. I tillegg vil Schibsted fortelle hvordan de jobber med å bygge egne modeller på toppen av AI Swedens GPT-SW3.