-
Dette er Mentorparene til kull 4
18 Medieledere har fått plass i fjerde runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og har forskjellige stillinger fra ulike konsern og mediehus.
-
Starter kull fire av Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i kull fire av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne er fra hele landet, jobber i ulike mediekonsern og kommer fra flere forskjellige stillinger i bransjen. Oppstart for kull fire er 24. januar, og programmet vil gå gjennom hele 2024.
-
Årets Mediepriser - påmeldingen er åpen
Det er igjen på tide å finne frem det beste du og ditt mediehus har laget i året som er gått. Tenk deg godt om. Hva har vi gjort i løpet av det siste året? Hva likte leserne best? Hva er vi ekstra stolte av? Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Det er i år gjort et par endringer i kategoriene etter innspill fra mediehusene og tidligere deltakere i konkurransen.
-
Fire trendrapporter å ta med inn mot det nye året
For den som har litt ekstra tid i romjula vil vi anbefale trendrapportene til Schibsted, Nieman Lab, Future Today Institute og Deloitte.
-
Engasjert skoleungdom besøker Amedia
– For Amedia er det viktig å vise frem hvilke muligheter som foreligger i konsernet, sier Marie Sundling, som er ansvarlig Employer Branding og HR Partner i Amedia. Nå samarbeider MBLs Mediekompasset og Amedia om å invitere inn elever fra "medier og kommunikasjon-linjen" fra ulike videregående skoler til fagdag.
-
Analyse: Svak tilbakegang for norske nettsteder
Samlet bruk av innhold fra norske mediehus går tilbake, viser de offisielle mediemålingene fra Kantar og MBL. Den totale dekningen for norske nettsteder går tilbake med to prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med året før. Likevel øker tre av fire nettsteder i perioden, og lokalavisene kan vise til et svært godt kvartal.
-
SVs alternative statsbudsjett: 75 millioner mer i pressestøtte, men løser ikke momsen
- Redaktørstyrte medier er viktigere enn noensinne, og både pressestøtten og momsfritaket er helt avgjørende for å sikre medienes rolle. Det er positivt at SV styrker pressestøtten og er tydelig på målet om å få tilbake et plattformnøytralt fritak. Men det er skuffende at de ikke retter det opp, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Tverrpolitisk enighet om målet om et plattformnøytralt momsfritak for nyheter, regjeringen skeptisk til løsningene
- Jeg vil kjempe hardt for den plattformnøytraliteten som gjør at de redaktørstyrte mediene kan nå ut til neste generasjon for det er så uhyre viktig for å bekjempe falske virkelighetsoppfatninger, sa SVs representant i kulturkomiteen Kathy Lie fra scenen under mediepolitisk frokost i Pressens hus onsdag.
-
Statsbudsjettet: Løser ikke momsen
- Regjeringen har ikke lyttet til en samlet mediebransje og løst momsproblemet de selv skapte i fjor. Momsfritaket må være plattformnøytralt. Blir ikke forslaget forbedret vil norske nyhetsmedier være dårligere rustet i kampen mot de globale teknologigantene og det blir mer krevende å sikre medienes samfunnsrolle fremover, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.
-
Nye regler for verneombudsordning og arbeidsmiljøutvalg
Fra 1. januar 2024 trer det i kraft nye regler om hvilke bedrifter som skal ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU). Det betyr at alle virksomheter som omfattes av endringene, må få på plass verneombudsordning/AMU før 1. januar. Hvis dette gjelder din bedrift, kan det være fornuftig å innføre endringene allerede nå.