-
Kopinorseminaret 2019
EUs nye direktiv om opphavsrett ble vedtatt i EU-parlamentet i mars og skal godkjennes endelig av medlemslandene i april. Direktivet skal så implementeres i landenes lovgivning, gjennom EØS-avtalen også i Norge.På årets Kopinorseminar vil vi få oversikt over de viktigste bestemmelsene i direktivet og de praktiske konsekvensene dette gir, samt fordeler og utfordringer for utvikling og utnyttelse av kultur og kunnskap i Norge.
-
Søknadsfrist Mentorprogrammet
MBL har sammen med Medienettverket - forum for kvinner i ledelse, etablert et nytt mentorprogram for å øke mangfoldet i norsk medieledelse. Søknadsfrist for første kull er 15. november 2018.
-
-
-
Studietur til NYC og San Fransisco
Hvor langt har de store internasjonale medie- og teknologiselskapene kommet med å ta i bruk kunstig intelligens? Innenfor hvilke områder er det de ser den største effekten? Hvilke erfaringer har de gjort seg så langt? Er kunstig intelligens et nytt buzzword eller er det faktisk noe som vil være med på å endre arbeidsmåtene våre på en radikal måte? Bli med MBL på studietur i november for å finne ut mer av dette.26.- 30. november arrangerer MBL studietur til både New York og Silicon Valley for å møte selskaper som enten har tatt i bruk kunstig intelligens selv eller som arbeider med teknologiområdet.
-
Her er årets medieleder, årets talent og vinneren av årets mangfoldspris
Årets medieleder er ansvarlig redaktør i Stavanger Aftenblad - Kjersti Sortland, årets talent er leder for TV2.no Ida Falch Olsen og mangfoldsprisen gikk til Klar Tale og redaktør Berit B. Njarga i Medienettverkets konkurranse.
-
Folkeeventyr snudd opp ned
Hvordan ville et av våre kjente folkeeventyr hørt ut dersom det var en virkelig hendelse som skjedde her og nå? Under nasjonale avisuker i november får elever fra første klasse på barneskolen til elever på videregående skole forskjellige oppgaver rundt dette som skal løses på journalistisk vis.
-
MBL og Redaktørforeningen advarer mot utvidet ansvar i ny markedsføringslov
Regjeringen foreslår endringer i markedsføringsloven for å følge opp et nytt EU-direktiv. I et høringsnotat advarer Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) mot at endringene kan få uheldige konsekvenser for redaktørstyrte medier, og peker på at terskelen for å utløse medvirkeransvar skal være høy.