-
Tarifforhandlingene mellom NJ og MBL starter i dag
I dag starter tarifforhandlingene mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening. Det er satt av to dager til forhandlingene.
-
Mediemålingene: Forlenger avtalen med Kantar og starter nytt samarbeid med Linkpulse
MBL fortsetter samarbeidet med Kantar om lesertallsmålinger, og tegner ny avtale på vegne av sine medlemmer fra januar 2021. Avtalen omfatter måling av papirutgaver for aviser og magasiner, samt digital bruk av norske medier. Fra årsskiftet erstattes den nåværende Comscore-avtalen med en separat avtale for digitale trafikkmålinger levert av Linkpulse.
-
Økning i produksjonstilskuddet er ikke relatert til COVID-19
Medietilsynet presiserer at økning i produksjonstilskuddet ikke er relatert til COVID-19 etter at de har mottatt henvendelser som tyder på misforståelse rundt dette.
-
Understreker behovet for fremtidsrettede virkemidler
Medietilsynets økonomirapport for 2019 viser at brukerinntektene øker og at digitaliseringen fortsetter for fullt, men at mediehusene i fjor mistet annonseinntekter. Den kraftige digitaliseringen som bransjen gjennomfører var ikke nok til å hindre fall i samlet driftsresultat fra 2018. Det er Google og Facebook som er de viktigste konkurrentene på det digitale annonsemarkedet. De hadde i 2019 50 prosent høyere annonseinntekter enn hele avisbransjen hadde samlet for papir- og digitalutgaver.
-
Praktisk kurs i turnusplanlegging og arbeidstid
Kurset i turnusplanlegging og arbeidstid tirsdag 8. september blir digitalt og vil foregå i tidsrommet kl 10-15.30.
-
Nytt styre i MOA
Mediebedriftene i Oslo og Akershus (MOA) har i dag hatt årsmøte og valgt nytt styre. Mads Yngve Storvik (NTB) er ny styreleder og Gøril Huse (Klar Tale) fortsetter som styrets nestleder.
-
Britisk undersøkelse: Kun halvparten av det annonsørene bruker havner hos publisistene
I en omfattende undersøkelse fra Storbritannia fremkommer at kun halvparten av det annonsørene bruker havner hos publisistene.
-
Midlertidig endring i bilaget om Grafisk Utdanningsfond
Tariffpartene har blitt enige om en midlertidig endring i bestemmelsen om innbetaling til Grafisk Utdanningsfond ved permittering etter Hovedavtalens kapittel VII og skrevet følgende protokoll:
-
Fim. Fagutvalget for Influencermarkedsføring vant internasjonal pris
Selreguleringsordningen Fim. Fagutvalget for Influencermarkedsføring som MBL og ANFO etablerte sammen i har fått utmerkelsen WFA President´s Awards i konkurranse med prosjekter fra 60 andre land. Dette er tredje gang på fire forsøk og fire år at ANFO vinner.
-
Fersk undersøkelse: 85 % har eller kommer til å permittere
MBL har fått tilgang til en undersøkelse gjennomført blant toppledere i mediehus av førsteamanuensis Erik Wilberg (BI) hvor 85% av de som har svart på undersøkelsen sier at de har permittert eller vurderer å permittere sine ansatte nå, kun 15 % svarer at det ikke er aktuelt å permittere nå.