-
Ber om sivilforsvars-fritak for journalister
Mediebransjen ber Justisministeren om at nøkkelmedarbeidere i mediene blir en del av fritaksordningen i den sivile beredskapen.
-
Ytterligere kutt i mediestøtten
Regjeringen foreslo i dag å kutte ytterligere 15 mill. kr i produksjonstilskuddet i forbindelse med tilleggsproposisjonen for statsbudsjettet 2016. MBL har forståelse for at alle må bidra for å løse en ekstraordinær situasjon, men produksjonstilskuddet er viktig for mediemangfoldet, og en svært viktig støtte til mange aviser.
-
Åpner for digital nullmoms
Den siste uken har AP og SV åpnet for nullmoms for digitale medier. Nå åpner Høyre døra på gløtt og foreslår en tidsbegrenset overgangsordning med nullmoms for redaksjonelt innhold for norske digitale medier.
-
Ønsker fortsatt åpenhet om skattelistene
Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag og Mediebedriftene står sammen om sentrale prinsipper for pressens tilgang og åpenhet om skattelistene i en fersk høringsuttalelse til Finansdepartementet.
-
Ny høring om sportssendinger på TV
Medietilsynet har laget utkast til retningslinjer for fastsettelse av vederlag for store sportsbegivenheter og dette er nå på åpen høring. MBL har tidligere uttrykt stor skepsis til å regulere mediemarkedet på et område hvor markedet fungerer tilfredsstillende, og vil sende inn ny høringsuttalelse innen fristen 16. mai 2014.
-
Avistegning og ytringsfrihet inn i skolen
Mediekompasset, som er en del av Mediebedriftenes Landsforening er tildelt kr 250 000 av Sparebankstiftelsen DNB for å lage en digital undervisningsressurs om avistegning og ytringsfrihet for 4.-10. trinn.
-
Første opplagsfremgang på 19 år – økning i lesing på mobil
105 norske mediehus hadde opplagsfremgang i 2017. Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget. Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økning i digitalt opplag er større en nedgang i opplag på papirutgaver, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.
-
EU åpner for digital nullmoms
EU har i dag besluttet at medlemslandene kan innføre lavere momssatser for digitale utgivelser av både aviser/nyhetstjenester, magasiner/periodiske publikasjoner og bøker. En forutsetning er at satsen allerede er i bruk for de fysiske produktene. -En svært god nyhet for journalistikken og det frie ord. Nå må Norge følge etter EU, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Mva-fritak for digital dybdejournalistikk må bli fremtidsrettet
MBL skriver i innspill til finanskomiteens budsjettbehandling at forskrift til mva-loven må tilpasses og endres for å oppfylle Stortingets anmodningsvedtak om mva-fritak for digital dybdejournalistikk.
-
Til topps i Europa på design
Sunnhordland er kåret til Europas beste lokalavis og Adresseavisen er kåret til den beste regionavisen i Europa. Det er European Newspaper Award som kårer avisene som er best på avisdesign – uavhengig av plattform.