-
DMA: EU stiller tydelige krav til tek-gigantene
EU-forhandlere ble sent i går kveld enige om Digital Markets Act (DMA). Loven skal bidra til et mer rettferdig digitalt marked, der det settes tydelige krav til de store teknologi-plattformene.
-
MBL gratulerer!
Vibeke Fürst Haugen tar over den viktige jobben som kringkastingssjef i NRK. – I MBL ser vi frem til å utvikle og styrke samarbeidet for å sikre mediemangfoldet også fremover. Vi håper selvsagt at vår første kvinnelige kringkastingssjef vil bidra til bedre balanse i mediemarkedet og være bevisst på hvor stor NRK som allmennkringkaster er blitt, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Fersk rapport: Podcast er den raskest voksende annonsekategorien i 2021
1 av 3 nordmenn lytter til podcast ukentlig, og det er de unge under 40 år som lytter mest. Annonseinntektene for podcasts har det siste året økt med hele 60 prosent, noe som gjør lydmediet til den raskest voksende annonsekategorien i 2021.
-
Norge bør ikke blokkere kringkasting av Russia Today og Sputnik
Regjeringen skal vurdere om de skal følge EU i å blokkere Russia Today og Sputnik. Les innspillet og skepsisen som Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening har overlevert utenriksministeren og kulturministeren.
-
Nordiske medier med felles innsamlingsaksjon for å støtte Ukrainas frie presse
MBL går sammen med de nordiske medieorganisasjonene for å gi direkte støtte til Ukrainas frie presse. Målrettede angrep på ukrainske medier og den massive russiske desinformasjonskampanjen, gjør at medieorganisasjonene nå inviterer nordiske medier til innsamlingsaksjon for ukrainske kollegaer. Aksjonen skal bidra til å sikre at ukrainske medier kan fortsette å gi nyheter og rapporter til de ukrainske innbyggerne og resten av verden.
-
Fim forebygger uønsket markedsføring
Status for fjorårets behandling av saker i Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) viser at det arbeidet ANFO og MBL står bak bidrar til stor begrensning av uønsket markedsføring.
-
Vi søker samfunns- og myndighetskontakt
Hos oss vil du bidra til å styrke medienes rolle som fundament for et demokratisk og åpent samfunn. Vår nye samfunns- og myndighetskontakt skal jobbe med samfunnspåvirkning, i Norge og overfor EU, og synliggjøre redaktørstyrte mediers rolle i demokratiet. Samfunns- og myndighetskontakt er en stabsfunksjon under administrerende direktør.
-
Årets mediepriser – påmeldingen er åpen
I dag går startskuddet for påmeldingen til Årets Mediepriser. -Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Finn frem det beste du og din redaksjon har laget i 2021 og send det inn til årets konkurranse. Vi har i år en ny kategori - årets web-TVkonsept. Mye av utviklingen av mediehusenes strategi på levende bilder gjøres i ulike studio- og reportasjekonsepter, derfor opprettes nå en kategori for nettopp disse prosjektene, sier juryleder Trine Ohrberg.
-
MBLs julefrokost live fra Pressens hus
Torsdag 16. desember arrangerer vi MBLs julefrokost live fra Pressens hus i Oslo. Tradisjonen tro har vi invitert medieledere til å se inn i julekula og komme med sine betraktninger for året som kommer, men også reflektere over året som har gått. Gitt dagens smittesituasjon og restriksjoner kommer vi til å kjøre dette som en ren digital TV-sending fra Pressens hus uten publikum i salen. Vi går live kl. 09.00.
-
NRK-plakaten ut på høring
Medietilsynets rapport om statskanalens bidrag til mediemangfoldet i Norge viser at NRK har styrket sin posisjon i det nasjonale markedet, og nå skal NRK-plakaten ut på høring. -NRKs betydning for mediemangfoldet er en viktig debatt som vi ønsker velkommen. Rapporten viser hvilken viktig rolle alle norske medier har spilt de siste årene, men viser også hvor stor og definerende NRK er. Det er en viktig demokratisk diskusjon hvor stor NRK skal være i det norske mediemarkedet, og den diskusjonen må vi ta, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.