-
Ny storsatsing på redaksjonell kompetanse og innovasjon
Store deler av Medie-Norge går sammen med NCE Media for å lansere MCB Journalism Lab (JoLab), som etableres i Media City Bergen januar 2020.
-
ESA: TV 2-avtale i tråd med statsstøttereglene
ESA bekrefter at TV 2-avtalen om allmenkringkastingsoppgaver er i tråd med statsstøttereglene.
-
-
Mediepolitikk er også demokratipolitikk
Under tirsdagens statsbudsjetthøring i Familie- og kulturkomiteen viste MBL til Mediemangfoldsutvalget som sa at «I dagens og de nærmeste årenes situasjon er ikke mediepolitikk bare mediepolitikk, men demokrati- og mediepolitikk.» MBL advarte mot å kutte i mediestøtten, slik regjeringen har foreslått, og ba dessuten om inflasjonsjustering og at forslaget om innovasjonspott på syv mill. opprettholdes.
-
Nytt om lørdagsomdeling
Det nærmer seg tidspunktet for endringen av ombæringen av lørdagsavisen. "Prosjekt Lørdag er i gang med en inngående analyse av situasjonen for slik å få en best mulig oversikt over muligheter og utfordringer knyttet til områder, dekning og adresser.Vi er opptatt av å ha en tett dialog og et godt samarbeid med Kvikkas for å sikre at det blir en så bra overgang som mulig fra Postens ruter til Kvikkas sine ruter. HeltHjem og Kvikkas samarbeider for å sikre god regularitet og punktlighet på leveransene", skriver Andreas Winther som leder prosjektet for HeltHjem.
-
Se opptakene fra #etikk24
Medieorganisasjonene arrangerte etiske debatter i ett døgn under Arendalsuka sist uke med over 70 fagpersoner på scenen. Her er opptakene fra verdensrekordforsøket i presseetikk:
-
-
Nullmoms for nyhetsmedier fra i dag
Momsfritaket på digitale nyhetstjenester har virkning fra i dag. – Dette er en merkedag for redaksjonelle medier og første skritt i forhold til å få virkemidler som ivaretar det norske mediemangfoldet og stimulerer til innovasjon, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Vil myke opp reklameregler for TV
Regjeringen ønsker å forhindre at utenlandske TV-kanaler har konkurransefortrinn og foreslår oppmykning av reglene om reklame og sponsing for kommersielle kringkastere. -Endringer i kringkastingsloven ble varslet i stortingsmeldingen om allmennkringkasting og mediemangfold i vår, og det er positivt at forslaget om oppmyking av reklamereglene nå sendes på høring, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
SV foreslår "redningspakke" for medie-Norge
– Det er en politisk oppgave å ivareta mangfoldet og kvaliteten i journalistikken, sier SV-nestleder Bård Vegar Solhjell.