-
Reagerer på innretningen av NRK-rapport
Medietilsynet leverte sin rapport om NRK og mediemangfoldet til kulturminister Trine Skei Grande tidligere denne uka og mange fra de kommersielle mediene forbauses over innretningen på denne.
-
Dramatisk postforslag
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil endre omdelingsfrekvens for Posten, og har sendt på høring tre alternativer, blant dem ett som innebærer å redusere postomdeling til annenhver dag og ett annet som innebærer kun én omdelingsdag per uke. - Alle alternativene vil være dramatiske for avisene, fordi Posten står for 13 til 14 prosent av avisdistribusjonen på hverdager, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Slik blir den nye mediepolitikken
Den nye regjerningen vil endre både mediestøtten og NRK-lisensen. - Regjeringserklæringen gir et godt grunnlag for å jobbe videre med å sikre en fremtidsrettet mediepolitikk, sier MBLs styreleder Tove Nedreberg.
-
Avisomdeling og begrepet «posttjeneste»
Avis- og bladomdeling er ikke en posttjeneste etter postloven, skriver MBL i en fersk høringsuttalelse om endring i postforskriften.
-
Alvorlige konsekvenser ved lovforslag om telefonsalg
Under stortingshøringen i Familie- og kulturkomiteen tirsdag denne uka fremholdt MBL at mediepolitiske hensyn tilsier at dersom Stortinget velger å innføre uttrykkelig anmodning for å kunne ringe eksisterende kunder må det gis unntak for redigerte medier, på samme måte som departementet foreslår dette for frivillige organisasjoner.
-
Høringsinnspill finanskomité - Avgrensningen ivaretar ikke det bransjen trenger
- I går møtte alle presseorganisasjonene til høring i Finanskomiteen hvor de ba om at nisjesider, fagpresse og enkeltkjøp av artikler blir inkludert i momsfritaket. -Den avgrensningen vi fikk ivaretar ikke det behovet vi ser bransjen trenger, og som vi ser brukeren tilpasser seg, sa Randi S. Øgrey under høringen.
-
Stavanger Aftenblad er Årets mediehus
NRK, TV2, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble de store vinnerne på kveldens prisfest. Stavanger Aftenblad tok med seg den aller gjeveste prisen, nemlig årets mediehus. Bergens Tidende vant prisen for årets nyskapning for andre år på rad for sin sensorjournalistikk. Se alle kveldens vinnere her.
-
Aftenposten og Bergens Tidende får Den store journalistprisen
Onsdag kveld, under åpningen av årets Nordiske Mediedager, mottok Aftenposten og Bergens Tidende Den store journalistprisen for sin journalistikk i sakene «Pendlerboligene» og «Bergen Engines».
-
Lesertall: Den digitale veksten flater ut
81 prosent leser minst én avis digitalt eller på papir daglig. -At 8 av 10 hver dag bruker innhold fra norske redaksjonelle medier, viser at mediene er en viktig del av folks hverdag og at nordmenn fortsatt er aktive nyhetsbrukere, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL. Samtidig melder Kantar at det aldri har vært målt flere avistitler, noe som viser behovet for dokumentasjon i bransjen.