-
Reguleringer og bevilgninger må henge sammen
-Den mest kritiske utfordringen nå er den ujevne konkurransen mot de globale tech-gigantene. De definerer hva som er banen, reglene og opptrer også som dommer. Det betyr at beslutninger i amerikanske styrerom påvirker norsk offentlighet hver eneste dag, men er unntatt demokratisk kontroll, innsyn og ankemulighet, sa MBLs adm.dir Randi S. Øgrey under dagens høringsrunde i Familie- og kulturkomiteen.
-
13 mediebedrifter er allerede blitt med i World Expression Forum
Stadig flere velger å bli med i World Expression Forum og 13 av dem er mediebedrifter. Forumet har som ambisjon å bli like viktig for ytringsfriheten som World Economic Forum er for verdensøkonomien.
-
Det store nettverksmøtet på Data-SKUP
Bli med på det store nettverksmøtet mellom medieledere og akademia under Data-SKUP. Her utveksles synspunkter til gjensidig nytte. Sesjonen starter kl 10.20 og varer en time lørdag 16. oktober.
-
Er hybridkontor den nye normalen?
MBL inviterer HR-lederne i bransjen til digitalt treff om fremtidens arbeidsform 14. september.
-
Dagens mediepolitiske debatt sendes live her
(Arendal 17.07.21) I dag kl 12.30-13.30 fyrer medieorganisasjonene opp grillen og inviterer til uhøytidelig mediepolitisk meningsutveksling med hovedrettene mediepolitikk, offentlighet og globale plattformer under Arendalsuka.
-
MBLs mangfoldsundersøkelse 2021: Nærmere målet om kjønnsbalanse - flerkulturelt mangfold settes på agendaen
Den totale andelen av kvinner i mediebransjen har gått svakt frem det siste året. Det er nå totalt 43 prosent kvinner i bransjen. Dette er en fremgang på 1 prosentpoeng sammenlignet med året før. Det er de redaksjonelle virksomhetene og konsernene som har best kjønnsbalanse med henholdsvis 47 prosent og 52 prosent kvinner. Over halvparten av mediebedriftene er lite tilfreds med det flerkulturelle mangfoldet de har i dag, men 60 prosent har nå satt fokus på dette og sier de jobber aktivt med å øke denne mangfoldsandelen.
-
Mediehistorisk Tidsskrift: "Desken var avisens hjerte"
I takt med journalistenes profesjonalisering ble også deskerne stadig viktigere brikker i avisarbeidet. Men deskens rolle og posisjon har også endret seg betydelig. Dette fremgår av artikkelen om deskens rolle i avisproduksjonen av seniorforskerne Per Bonde Hansen og Gudrun Rudningen i den ferske utgaven av Mediehistorisk Tidsskrift.
-
Stortingsvedtak: Retusjert reklame av kropp eller ansikt skal merkes
Stortinget vedtok i dag en ny lov med påbud om å merke retusjert reklame. Vedtaket er basert på lovforslag fra Familie og kulturkomiteen og innebærer at annonsører og de som lager reklamen har en merkeplikt som skal gjelde for reklamer der kroppsfasong, -størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen redigering.
-
Avislesing øker under pandemien, til tross for tilbakegang for papiravisene
Den totale avisdekningen øker og er på sitt høyeste nivå siden 2016. Lesertallene bekrefter dermed trenden gjennom 2020, hvor pandemien har akselerert det digitale skiftet. Papirlesingen faller mer enn tidligere, samtidig fortsetter den digitale veksten og veier opp for tilbakegangen på papir. -Tallene bekrefter utviklingen vi så allerede før koronapandemien traff Norge, og utviklingen har forsterket seg det siste året. Bruken av norske aviser er rekordhøy, og mobilen er folks viktigste plattform for å følge med i nyhetsbildet, sier adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey.
-
Dette er de nominerte til Årets Mediepriser
Nordstrands Blad, Romerikes Blad, Dagens Næringsliv, NRK og VG er alle nominert til den gjeveste prisen Årets Mediehus. Totalt 530 bidrag har blitt juryert og 33 ulike mediehus fra hele landet er nominert. Alle de nominerte ble offentliggjort på åpningen av Nordiske Mediedager nå i kveld. Se alle de nominerte her.