-
Øgrey med i mediemangfoldsutvalget
Kulturministeren presenterte i dag det nye mediemangfoldsutvalget. Utvalget skal ledes av adm. dir. Knut Olav Åmås fra Fritt Ord og Mediebedriftenes adm. dir Randi S. Øgrey har også takket ja til å sitte i utvalget.
-
Abonnentene vil ha lørdagsaviser
Selv om digital distribusjon og lesing øker utgjør fortsatt papiravisene den økonomiske ryggraden i mediehusenes virksomhet. -Nedlegging av lørdagsomdeling gjennom Posten vil ramme avisene hardt, dersom det ikke samtidig opprettes ordninger som ivaretar avisenes behov for lørdagsdistribusjon, sier fagsjef i MBL, Bjørn Wisted.
-
Tverrpolitisk enighet om at lokalavisen er viktig
Ni av ti lokalpolitikere mener lokalavisene er viktige for både innbyggerne og seg selv i en undersøkelse gjort av NorgesBarometeret på oppdrag fra MBL.
-
I dialog med kulturministeren
- Kulturminister Torhild Widvey bekrefter at de vil ha et sterkt fokus på mediepolitikken fremover. Hun uttrykker et tydelig ønske om dialog og at bransjen skal lykkes i den digitale transformasjonen, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey som deltok i medieorganisasjonens møte i Kulturdepartementet tirsdag 19. november.
-
Adressa vant i Høyesterett
Adresseavisen har endelig vunnet frem i momsstriden mot Skatteetaten i tre rettsinstanser. - Saken reiser viktige prinsipielle spørsmål og har stor betydning for beregning av merverdiavgift på tilleggsprodukter mediehusene selger. Høyesterett bekrefter at mediehusene skal bruke markedsprisen på tilleggsproduktene ved beregning av merverdiavgift, sier administrerende direktør Tove Nedreberg.
-
Reklamemarkedet 2017-2018: Markedet i pluss
De totale reklameinntektene i 2017 var på 19,7 millioner kroner, det er 2,9 prosent mer enn i 2016, det viser ferske tall fra IRM. Samlet sett for 2018 forventes reklamemarkedet å omsette for 20,1 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent i forhold til 2017.
-
Nye retningslinjer for bruk av data
I forbindelse med innføring av GDPR finner MBLs medlemmer det formålstjenlig å jobbe sammen. Målet er å skape felles forståelse og felles retningslinjer som klargjør ansvarsforholdene og gir økt grad av transparens.
-
Nei til fotorestriksjoner som hindrer fri nyhetsformidling
Norske medieorganisasjoner er bekymret over utviklingen når det gjelder et økende antall fotorestriksjoner som hindrer fri nyhetsformidling fra konserter og andre arrangementer. Vi oppfordrer norske arrangører til å klargjøre for utenlandske aktører og arrangører at norske medier ikke aksepterer restriksjoner på medienes arbeid under arrangementer i Norge.
-
Medietema på Nordic Edge
Under Nordic Edge i Stavanger står Mediebedriftenes Landsforening bak sesjonen"Media, technology and the public discourse" onsdag 26. september.
-
Nei til å hemmeligholde statsråders kalendere
Presseorganisasjonene protesterer samlet mot et lovforslag som blant annet vil gjøre statsrådenes møteoversikt og kalendere hemmelige.