-
Høyesteretts første metoo-dom definerer grensen for seksuell trakassering
Den 22. desember 2020 avsa Høyesterett en dom som omhandler seksuell trakassering på en arbeidsplass: HR-2020-2476-A. Dommen gir anvisning på hvor den nedre grensen går for hva som anses å utgjøre seksuell trakassering etter loven.
-
Innsamling av lønnsstatistikk
MBL går nå i gang med innsamling av data til lønnsstatistikken som ledd i forberedelsene til årets mellomoppgjør.
-
Kompetanseløft fra Grafisk Utdanningsfond
Grafisk Utdanningsfond har vedtatt et særskilt tiltak for kompetansebygging i bedriftene.
-
Bekymret for globale aktørers annonsevekst
Medietilsynets økonomirapport 2015 – 2019, som ble lagt frem i dag, viser at mediene samlet mistet nesten en halv milliard kr i annonseinntekter i 2019, mens anslag for Facebook og Google er at de økte sine inntekter med rundt en milliard.
-
Skoleaviser.no doblet antallet brukere gjennom året
Skoleaviser.no som er et gratisverktøy til skolene fra MBLs Mediekompasset har doblet antallet brukere siste året, tross en god økning i 2019. Daglige brukere er nå 1200 (mot 500 i fjor høst).
-
Gjennomslag i regjeringens innspill til EU om regulering av digitale plattformer
EU arbeider med å regulere digitale plattformer. Den planlagte lovreguleringen, Digital Services Act (DSA), er en sentral del av EUs kommende digitale strategi. Regjeringen har nå sendt sitt innspill til EU, hvor MBL har fått gjennomslag på flere viktige punkter.
-
Budsjetthøring: viderefør kompensasjonsordningen etter store annonsetap
MBL mener kompensasjonsordningen for medier må vurderes videreført etter kraftig fall i annonseinntektene under pandemien, og ber også om forutsigbar mediestøtte tilpasset mediehusenes situasjon. Dette kom frem i forbindelse med budsjetthøringen i Familie- og kulturkomiteen tirsdag.
-
Tarifforhandlingene mellom NJ og MBL starter i dag
I dag starter tarifforhandlingene mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening. Det er satt av to dager til forhandlingene.
-
Mediemålingene: Forlenger avtalen med Kantar og starter nytt samarbeid med Linkpulse
MBL fortsetter samarbeidet med Kantar om lesertallsmålinger, og tegner ny avtale på vegne av sine medlemmer fra januar 2021. Avtalen omfatter måling av papirutgaver for aviser og magasiner, samt digital bruk av norske medier. Fra årsskiftet erstattes den nåværende Comscore-avtalen med en separat avtale for digitale trafikkmålinger levert av Linkpulse.
-
Økning i produksjonstilskuddet er ikke relatert til COVID-19
Medietilsynet presiserer at økning i produksjonstilskuddet ikke er relatert til COVID-19 etter at de har mottatt henvendelser som tyder på misforståelse rundt dette.