-
FutureWeek: Redaksjonelle medier og fortinn i annonsemarkedet
Media City Bergen arrangerer denne uken FutureWeek med et omfattende program. Mediebedriftens Landsforening bidro i går med en sesjon om den digitale annonseøkonomien. Under sesjonen presenterte MBLs fagsjef Geir E. Engen nye funn fra en undersøkelse om Brand Safety gjennomført sammen med ANFO. Rapporten ferdigstilles i disse dager.
-
Slik vil MBL og LLA sørge for at avisdistribusjon opprettholdes
Samferdselsdepartementet har gjennom høring nå fått en mer detaljert beskrivelse av forslaget fra MBL og LLA om avisdistribusjon etter at Posten fra 1.7.2020 skal omdele på færre ukedager. Forslaget viser til at 'motprogrammering' og bruk av Posten på Postens omdelingsdager gjør at avisdistribusjonen vil nå ut til abonnentene som i dag.
-
Nyttårsønske til PFU
"Det er dagen for pressens årlige botsgang. Vi legger våre tabber under mikroskopet. Teller, vrir og vender. Lover bedring og nye rutiner. For mediene var - som ventet - ikke feilfrie dette året heller. Vi begikk overtramp. Noen av dem grove. Og i fjor som året før maktet vi ikke å etterleve journalistikkens grunnprinsipp, nemlig retten til kontradiksjon. På denne dagen for høyst nødvendig selvkritikk, vil jeg bringe inn et annet perspektiv, en såkalt alternativ virkelighetsbeskrivelse", innledet VGs ansvarlige redaktør og direktør Gard Steiro under framleggingen av PFU-statistikken for 2018.
-
Derfor treffer ikke "kontantstøtteordningen" mediebransjen
Koronakrisen har ført til voldsomt fall i annonseinntekter og en rekke permitteringer i mediebransjen. Medienes særegne inntektsstruktur og - ikke minst - medienes særegne samfunnsrolle, hvor man trenger at journalistene står i jobb, gjør at de generelle pakkene treffer dårlig. MBL har gjort beregninger basert på ti aviser om innretningen på "kontantstøtteordningen" knyttet opp til medieøkonomien.
-
Den store prisfesten flyttes til Oslo 4. september
Det blir prisfest også i år. Årets Mediepriser for 2019 skal deles ut i Oslo på Vulkan Arena fredag 4. september. Nå inviteres bransjen til fest i hovedstaden.
-
Stortinget ber om kompensasjonsordning for mediene
-Vi er glad for at Stortinget ber regjeringen om eget tiltak for mediene. Mediene står i en svært krevende situasjon. Dette er en avklaring vi trengte nå. Det er viktig at ordningen raskt kommer på plass slik at mediehusene kan gjøre jobben både under krisen og etterpå, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Lønnsoppgjøret går til mekling
Partene ble ikke enige innen fristen. Det betyr at årets oppgjør går til mekling i slutten av mars.
-
Har du laget Årets avistegning?
Prisen Årets avistegning blir delt ut annet hvert år av Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening i fellesskap. Kanskje er det ditt bidrag som går til topps i 2019?
-
Slik vil vi motvirke uheldig kroppspress i sosiale medier
Nå får folk for første gang et sted å henvende seg når de kommer over innlegg på sosiale medier som kan føre til kroppspress og utseendemisnøye. Mandag 23. september inviterer MBL og ANFO til lanseringen av Fagutvalget for Influencermarkedsføring. Fagutvalget skal håndtere nye etiske retningslinjer mot kropps- og utseendepress blant barn og unge, som blir presentert under lanseringen.
-
Akademia utfordres under Data-SKUP
Data-SKUP får 8 hovedspor og et av disse omhandler akademia. I to timer vil mediebransjen og utdanningsinstitusjonene drøfte hva som kreves av fremtidens journalister. MBL har i år inngått en samarbeidsavtale med Data-SKUP.