-
I dialog med kulturministeren
- Kulturminister Torhild Widvey bekrefter at de vil ha et sterkt fokus på mediepolitikken fremover. Hun uttrykker et tydelig ønske om dialog og at bransjen skal lykkes i den digitale transformasjonen, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey som deltok i medieorganisasjonens møte i Kulturdepartementet tirsdag 19. november.
-
Adressa vant i Høyesterett
Adresseavisen har endelig vunnet frem i momsstriden mot Skatteetaten i tre rettsinstanser. - Saken reiser viktige prinsipielle spørsmål og har stor betydning for beregning av merverdiavgift på tilleggsprodukter mediehusene selger. Høyesterett bekrefter at mediehusene skal bruke markedsprisen på tilleggsproduktene ved beregning av merverdiavgift, sier administrerende direktør Tove Nedreberg.
-
Reklamemarkedet 2017-2018: Markedet i pluss
De totale reklameinntektene i 2017 var på 19,7 millioner kroner, det er 2,9 prosent mer enn i 2016, det viser ferske tall fra IRM. Samlet sett for 2018 forventes reklamemarkedet å omsette for 20,1 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent i forhold til 2017.
-
Nye retningslinjer for bruk av data
I forbindelse med innføring av GDPR finner MBLs medlemmer det formålstjenlig å jobbe sammen. Målet er å skape felles forståelse og felles retningslinjer som klargjør ansvarsforholdene og gir økt grad av transparens.
-
Nei til fotorestriksjoner som hindrer fri nyhetsformidling
Norske medieorganisasjoner er bekymret over utviklingen når det gjelder et økende antall fotorestriksjoner som hindrer fri nyhetsformidling fra konserter og andre arrangementer. Vi oppfordrer norske arrangører til å klargjøre for utenlandske aktører og arrangører at norske medier ikke aksepterer restriksjoner på medienes arbeid under arrangementer i Norge.
-
Medietema på Nordic Edge
Under Nordic Edge i Stavanger står Mediebedriftenes Landsforening bak sesjonen"Media, technology and the public discourse" onsdag 26. september.
-
Nei til å hemmeligholde statsråders kalendere
Presseorganisasjonene protesterer samlet mot et lovforslag som blant annet vil gjøre statsrådenes møteoversikt og kalendere hemmelige.
-
Endring i Postens omdelingsfrekvens må utsettes
MBL hadde i dag, sammen med LLA, møte med embetsverket i både Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet.
-
MBL ønsker en medieansvarslov i takt med vår tid
-Dagens regler er fragmenterte og tar ikke opp i seg den teknologiske utviklingen bransjen har vært gjennom de siste årene, og MBL er derfor positive til at departementet foreslår en etterlengtet medieansvarslov. Det fremlagte høringsutkastet er et godt utgangspunkt, og vi regner med at departementet vil lytte til mediene og medieorganisasjonenes innspill, sier leder i juridisk avdeling Pernille Børset i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Podcast: Mediepolitikk i Norge og Sverige
Hva er den største forskjellen mellom den norske og den svenske mediebransjen? Tenker vi forskjellig om allmennkringkasterenes påvirkning på mediemangfoldet? Og hvorfor får svenske journalister så mye hat og trusler rettet mot seg? Kjersti Løken Stavrum, CEO i Stiftelsen Tinius, snakker med Randi Øgrey, adm.dir i Mediebedriftenes Landsforening, og Jeanette Gustafsdotter, vd for Tidningsutgivarna, om hva som skiller mediepolitikken i nabolandene og hvordan svensk og norsk journalistikk skal bli best i verden.