-
Lite fremtidsrettet momsforslag
All digital journalistikk som er omfattet i loven om redaksjonell fridom i media bør ha mva-fritak, mener MBL. I en fersk høringsuttalelse peker MBL også på store svakheter i flere av forslagene til nytt mva-regelverk.
-
Norske mediebedrifter følger norsk lov
De norske mediebedriftene respekterer forbudet mot spillreklame. Regjeringens forslag til regulering vil sikre at alle aktører i det norske markedet må etterleve forbudet mot spillreklame. MBL støtter forslaget, men debatten viser at det trengs en faktasjekk. Det skriver adm. dir Randi S. Øgrey i MBL i et innlegg i dagens DN.
-
Nå kommer etiske retningslinjer mot kroppspress
Mandag 23. september inviterer MBL og ANFO til lanseringen av Fagutvalg for Influencer markedsføring. Fagutvalget skal håndtere nye etiske retningslinjer mot kropps- og utseendepress blant barn og unge, som blir presentert under lanseringen.
-
Fall i magasinlesingen
Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent, det viser de ferske lesertallene fra Kantar. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.
-
Ba om fremtidsrettet mva-fritak for elektroniske tidsskrifter
I dag møtte MBL og Fagpressen statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet og statssekretær Frida Blomgren i Kulturdepartementet. Bakgrunnen var å finne løsning på den uløste momsproblematikken rundt elektroniske tidsskrift.
-
ÅRETS MEDIEPRISER: Disse kan vinne digitalpriser
Hvem er årets lokale nyhetsnettsted? Hvem har laget årets web-tv serie? Her er de digitale nominasjonene til Årets Mediepriser. Prisene deles ut i Bergen 8. mai.
-
Hva forventer mediebransjen av journalistutdanningen?
Hvilke forventninger har mediebransjen til journalistutdanningene, og hva svarer utdanningsinstitusjonene på utfordringene? MBL samarbeider med Data-SKUP som i år har ønsket å løfte frem temaet.
-
Intens mediepolitisk innspurt
Stortinget skal behandle regjeringens forslag til ny postlov og mediestøttemeldingen før sommeren – begge sakene har store konsekvenser for det norske mediemangfoldet.
-
Takket komiteen for anbud om avisdistribusjon
MBL takket Transport- og kommunikasjonskomiteen under statsbudsjetthøringen for det tidligere vedtaket om anbud for avisdistribusjon i områder uten et alternativ til postomdeling.