-
Maria Ressa til World Expression Forums første kongress på Lillehammer
Vinner av Nobels fredspris 2021, Maria Ressa, kommer til Lillehammer for å delta på ytringsfrihetskonferansen World Expression Forum (WEXFO).
-
Innsamling av lønnsstatistikk
MBL går nå i gang med innsamling av data til lønnsstatistikken som ledd i forberedelsene til årets hovedoppgjør.
-
Tre utfordringer til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite
-Selv om mediehusene er blant de fremste i verden på digitalisering er tradisjonell avisdistribusjon fremdeles viktig og gir store inntekter. Vi trenger både fysisk og digital distribusjon, sa MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey under høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen tirsdag.
-
Kjersti Sortland inn i WEF-styret
Styrene i MBL og Norsk Redaktørforening har oppnevnt Kjersti Sortland som nytt styremedlem i World Editors Forum (WEF).
-
Nødvendig med mer datafag i journalistutdanningen
På nettverksmøtet mellom medieledere og akademia under Data-SKUP var tema behovet for mer datajournalistikk i undervisningen. MBL hadde bestilt en kartlegging som IJ råd presenterte.
-
Mediehusenes lesertall: VG størst totalt - Aftenposten størst på papir
Norske redaktørstyrte nyhetsmedier står fortsatt sterkt. 83 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis digitalt eller på papir daglig. Sammenlignet med forrige kvartal går digitaldekningen for norske nettsteder tilbake med 3 prosent. Papirlesingen går tilbake med 11,8 prosent sammenlignet samme periode i fjor. VG er Norges største mediehus, med en samlet dekning for papir og nett på i underkant av 2,2 millioner personer. -Det er fortsatt en stor andel av Norges befolkning som hver dag blir informert av og holder seg orientert gjennom norske medier. Dette viser at mediene spiller en viktig rolle i nordmenns hverdag, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.
-
Utfordringer til Ytringsfrihetskommisjonen
MBL og Mediekompasset tok opp både rammebetingelser, konkurranseforhold og kildekritikk med Ytringsfrihetskommisjonen under dagens innspillsmøte i Pressens hus.
-
Dette er mentorparene til kull 3 i Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i tredje runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og er fra ulike mediekonsern og mediehus. Torsdag, i Pressens hus fikk de utvalgte for første gang møte sin mentor for det kommende året.
-
Pandemien ga økt brukeroppslutning og store annonsetap
Medietilsynets økonomirapport for 2020 viser at pandemien ga avisene både økt brukeroppslutning og samtidig påførte de betydelige annonsetap. - Under pandemien har publikum strømmet til avisene. Mediehusene har fått god og viktig journalistikk ut til brukerne, utviklet fortellerteknikkene, økt brukerinntektene og samtidig opplevd et dramatisk bortfall av annonseinntekter. Det er imponerende hvordan avisene har fått dette til i et utfordrende år utenom det vanlige. Samtidig ser vi at det vil være krevende fremover, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Dugnad for mangfold
Siden 2018 har hele den norske mediebransje vært med på en dugnad for å øke kjønnsbalansen i mediebedriftene. Med bevisstgjøring av status, tydelig målsetting og konkrete tiltak har dugnaden vist resultater. I 2020 økte kvinneandelen i toppledelsen i norske mediebedrifter med 10 prosentpoeng, når vi nå igjen har målt kjønnsbalansen viser det at man på toppledernivå nærmer seg 50 prosent og i de fleste mediebedriftene øker andelen kvinner. Vi er ennå ikke i mål, men vi er på god vei til å klare dette. Vi må holde trykket oppe og fortsette å fokusere på kjønnsbalanse og definere det som et tydelig mål for bedriftene. Det skriver Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL og Trine Ohrberg, informasjons- og eventansvarlig i MBL i M24 i dag.