-
Ny postlov truer avisdistribusjon
MBL, sammen med LLA og NR, møtte mandag samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og la frem de alvorlige konsekvensene det vil få for mange aviser dersom Postens omdelingsfrekvens endres fra dagens fem til 2,5 dager per uke fra 2020, slik departementet foreslo i en høring om ny postlov.
-
Reagerer på innretningen av NRK-rapport
Medietilsynet leverte sin rapport om NRK og mediemangfoldet til kulturminister Trine Skei Grande tidligere denne uka og mange fra de kommersielle mediene forbauses over innretningen på denne.
-
Dramatisk postforslag
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil endre omdelingsfrekvens for Posten, og har sendt på høring tre alternativer, blant dem ett som innebærer å redusere postomdeling til annenhver dag og ett annet som innebærer kun én omdelingsdag per uke. - Alle alternativene vil være dramatiske for avisene, fordi Posten står for 13 til 14 prosent av avisdistribusjonen på hverdager, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Slik blir den nye mediepolitikken
Den nye regjerningen vil endre både mediestøtten og NRK-lisensen. - Regjeringserklæringen gir et godt grunnlag for å jobbe videre med å sikre en fremtidsrettet mediepolitikk, sier MBLs styreleder Tove Nedreberg.
-
Avisomdeling og begrepet «posttjeneste»
Avis- og bladomdeling er ikke en posttjeneste etter postloven, skriver MBL i en fersk høringsuttalelse om endring i postforskriften.
-
Alvorlige konsekvenser ved lovforslag om telefonsalg
Under stortingshøringen i Familie- og kulturkomiteen tirsdag denne uka fremholdt MBL at mediepolitiske hensyn tilsier at dersom Stortinget velger å innføre uttrykkelig anmodning for å kunne ringe eksisterende kunder må det gis unntak for redigerte medier, på samme måte som departementet foreslår dette for frivillige organisasjoner.
-
Høringsinnspill finanskomité - Avgrensningen ivaretar ikke det bransjen trenger
- I går møtte alle presseorganisasjonene til høring i Finanskomiteen hvor de ba om at nisjesider, fagpresse og enkeltkjøp av artikler blir inkludert i momsfritaket. -Den avgrensningen vi fikk ivaretar ikke det behovet vi ser bransjen trenger, og som vi ser brukeren tilpasser seg, sa Randi S. Øgrey under høringen.
-
Redaksjonelle sjangrer
Det finnes mange journalistiske sjangrer der alle har sine spesifikke kjennetegn. For å finne eksempler er den beste metoden å studere ulike aviser.
-
Intervju
Intervjuet er kanskje den viktigste metoden for journalisten når han skal innhente aktuell informasjon. Vi skiller mellom saks- og portrettintervju.
-
Kritisk vurdering av ein tekst
Du opplever ofte tekstar i aviser, på nettet og i lærebøker som absolutte sanningar gitt av ein eller annan autoritet. Desse spørsmåla kan vere til hjelp for å forstå intensjonen bak teksten: