-
Lesertall.
I samarbeid med TNS Gallup presenterer MBL offisielle lesertall for norske aviser, nettaviser og magasiner/ukeblader. Tallene presenteres to ganger i året, vanligvis i februar/mars og i september.
-
Høyesteretts første metoo-dom definerer grensen for seksuell trakassering
Den 22. desember 2020 avsa Høyesterett en dom som omhandler seksuell trakassering på en arbeidsplass: HR-2020-2476-A. Dommen gir anvisning på hvor den nedre grensen går for hva som anses å utgjøre seksuell trakassering etter loven.
-
Mediemålingene: Forlenger avtalen med Kantar og starter nytt samarbeid med Linkpulse
MBL fortsetter samarbeidet med Kantar om lesertallsmålinger, og tegner ny avtale på vegne av sine medlemmer fra januar 2021. Avtalen omfatter måling av papirutgaver for aviser og magasiner, samt digital bruk av norske medier. Fra årsskiftet erstattes den nåværende Comscore-avtalen med en separat avtale for digitale trafikkmålinger levert av Linkpulse.
-
Bekymret for globale aktørers annonsevekst
Medietilsynets økonomirapport 2015 – 2019, som ble lagt frem i dag, viser at mediene samlet mistet nesten en halv milliard kr i annonseinntekter i 2019, mens anslag for Facebook og Google er at de økte sine inntekter med rundt en milliard.
-
Budsjetthøring: viderefør kompensasjonsordningen etter store annonsetap
MBL mener kompensasjonsordningen for medier må vurderes videreført etter kraftig fall i annonseinntektene under pandemien, og ber også om forutsigbar mediestøtte tilpasset mediehusenes situasjon. Dette kom frem i forbindelse med budsjetthøringen i Familie- og kulturkomiteen tirsdag.
-
Understreker behovet for fremtidsrettede virkemidler
Medietilsynets økonomirapport for 2019 viser at brukerinntektene øker og at digitaliseringen fortsetter for fullt, men at mediehusene i fjor mistet annonseinntekter. Den kraftige digitaliseringen som bransjen gjennomfører var ikke nok til å hindre fall i samlet driftsresultat fra 2018. Det er Google og Facebook som er de viktigste konkurrentene på det digitale annonsemarkedet. De hadde i 2019 50 prosent høyere annonseinntekter enn hele avisbransjen hadde samlet for papir- og digitalutgaver.
-
Skoleaviser.no doblet antallet brukere gjennom året
Skoleaviser.no som er et gratisverktøy til skolene fra MBLs Mediekompasset har doblet antallet brukere siste året, tross en god økning i 2019. Daglige brukere er nå 1200 (mot 500 i fjor høst).
-
Gjennomslag i regjeringens innspill til EU om regulering av digitale plattformer
EU arbeider med å regulere digitale plattformer. Den planlagte lovreguleringen, Digital Services Act (DSA), er en sentral del av EUs kommende digitale strategi. Regjeringen har nå sendt sitt innspill til EU, hvor MBL har fått gjennomslag på flere viktige punkter.
-
Praktisk kurs i turnusplanlegging og arbeidstid
Kurset i turnusplanlegging og arbeidstid tirsdag 8. september blir digitalt og vil foregå i tidsrommet kl 10-15.30.
-
Tarifforhandlingene mellom NJ og MBL starter i dag
I dag starter tarifforhandlingene mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening. Det er satt av to dager til forhandlingene.