-
Medienettverket og MBL etablerer bransjens første mentorprogram på tvers
Medienettverket, Forum for kvinner i ledelse fyller 20 år i år. Målet da nettverket ble etablert, var å bidra til at mediebransjen skulle bli mer mangfoldig. Arbeidet går fremover, men det går for sakte. Nå etablererer Medienettverket i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL) et mentorprogram på tvers av bransjen for å styrke kvinners lederskap karrieremuligheter i mediene.
-
Norske aviser og nettaviser er viktigste nyhetskilde
Riksdekkende aviser og lokalaviser er den viktigste nyhetskilden til nordmenn over 18 år, det viser MBLs rapport om betaling for nyheter for 2018. Riksavisene holder posisjonen som den viktigste nyhetskilden, mens det er en økning på fem prosentpoeng i de som oppgir lokalavisen som viktigste kilde. Færre enn i fjor har sosiale medier som viktigste nyhetskilde. Tilliten til norske medier er høy, og 9 av 10 er enige i at nyheter er viktig for et velfungerende samfunn.
-
Kronikk: Fare for medieenfold
I en felles kronikk i Dagens Næringsliv skriver Schibsted, Aller, Amedia, Polaris, NHO og MBL at NRK ikke bør kopiere avisenes måte å formidle nyheter på. Les kronikken her.
-
Norge har fått senter for gravende journalistikk
Senter for undersøkende journalistikk ble åpnet av generalsekretæren i Norsk Presseforbund i Media City i Bergen i går.
-
Rapporter
Gjennom året henter MBL inn aktuelle rapporter for mediebransjen som vi publiserer på denne siden.
-
Fant 91 norske annonsører på "fake news"-sider
Anfo og MBL har sammen med Storyzy og Politifacts gått gjennom over 2000 "fake news"-nettsider. I gjennomgangen har i alt 91 norske annonsører dukket opp med sine annonser. Annonsørene er overrasket over å ha havnet på disse nettsidene. Programmatisk annonsekjøp er trolig årsaken.
-
Flere leser matblader
Matbladene tiltrekker seg stadig flere lesere, og hadde en lesertallsvekst på 17 prosent i 2017. De nye lesertallene fra Kantar Media viser en liten vekst i den totale magasinlesingen på 1,2 prosent fra 2016 til 2017. -Stabiliteten i magasinlesingen viser at bladene har et sterkt bånd til sine lesere, og at magasinene kjenner sitt publikum godt, sier Randi S. Øgrey adm.dir i MBL.