-
Slik vil vi motvirke uheldig kroppspress i sosiale medier
Nå får folk for første gang et sted å henvende seg når de kommer over innlegg på sosiale medier som kan føre til kroppspress og utseendemisnøye. Mandag 23. september inviterer MBL og ANFO til lanseringen av Fagutvalget for Influencermarkedsføring. Fagutvalget skal håndtere nye etiske retningslinjer mot kropps- og utseendepress blant barn og unge, som blir presentert under lanseringen.
-
-
Norske annonsører anbefaler Mediehusenes content byråer
I den ferske undersøkelsen “Annonsører om innholdsmarkedsføring og tillitt” som er utført av MBL og Anfo, kommer det frem at mediehusenes content-satsninger er den foretrukne samarbeidspartner på innholdsmarkedsføring for norske annonsører. Mediehusene leverer trygge miljøer for innholdsmarkedsføring, og annonsørene signaliserer at de vil øke sine investeringer på dette området i årene som kommer.
-
Nye varslingsregler
Fra nyttår vil arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling bli endret i forhold til så vel tydeliggjøring av enkelte bestemmelser som ytterligere plikter for arbeidsgiver i forbindelse med innkommet varsel.
-
Rapport om innholdsmarkedsføring klar
Hovedfunnene i en undersøkelse om innholdsmarkedsføring, utført av MBL og ANFO, ble presentert under Mediaforums jubileumskonferanse i høst. Nå foreligger den ferdige rapporten, som er tilgjengelig for MBLs medlemmer.
-
Digitalskatt og internasjonal utvikling
Sist uke ble det kjent at Italia innfører digitalskatt på teknologigiganter i tråd med Frankrikes særskatt. Flere land ligger an til å følge etter. MBL har gjentatte ganger tatt til orde for å utrede dette på nasjonalt nivå.
-
-
MBLs tariffpolitikk
MBLs hovedstyre vedtok tidligere i år et tariffpolitisk dokument – dette er et strategisk dokument som redegjør for prinsippene for MBLs overordnede tariffpolitikk. Dokumentet inneholder retningslinjer for MBLs tariffstrategi og tariffpolitiske arbeid.
-
Ny hovedavtale mellom NHO/MBL og NJ
Forhandlingene om ny hovedavtale mellom NJ og MBL ble avsluttet 27.02.18.