-
Medienettverket og MBL etablerer bransjens første mentorprogram på tvers
Medienettverket, Forum for kvinner i ledelse fyller 20 år i år. Målet da nettverket ble etablert, var å bidra til at mediebransjen skulle bli mer mangfoldig. Arbeidet går fremover, men det går for sakte. Nå etablererer Medienettverket i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL) et mentorprogram på tvers av bransjen for å styrke kvinners lederskap karrieremuligheter i mediene.
-
Norske aviser og nettaviser er viktigste nyhetskilde
Riksdekkende aviser og lokalaviser er den viktigste nyhetskilden til nordmenn over 18 år, det viser MBLs rapport om betaling for nyheter for 2018. Riksavisene holder posisjonen som den viktigste nyhetskilden, mens det er en økning på fem prosentpoeng i de som oppgir lokalavisen som viktigste kilde. Færre enn i fjor har sosiale medier som viktigste nyhetskilde. Tilliten til norske medier er høy, og 9 av 10 er enige i at nyheter er viktig for et velfungerende samfunn.
-
Svært relevant relevans-avslutning
Under NxtMedia konferansen i Trondheim markerte MBL avslutningen på Relevansprosjektet med en egen sesjon. Sesjonen var meget godt besøkt.
-
DataWallet vant MBLs pithcekonkurranse
DataWallet ble kåret til den beste medie-startup'en i MBLs pitsjekonferanse tirsdag kveld. Vinneren får 100.000 i premie for å videreutvikle produktet sitt.
-
Avis i Skolen blir til Mediekompasset
Avis i skolen skifter navn til Mediekompasset, men formålet er uforandret: Tilby et aktuelt undervisningsopplegg om de redaktørstyrte medienes rolle i samfunnet og stimulere til engasjerte og kritiske mediebrukere. Navneendringen er en naturlig konsekvens av endringene i mediebransjen og opplegget er utvidet med flere digitale undervisningstilbud.
-
Redaktørstyrte medier er valgkampens vinnere
To ferske målinger viser at redaktørstyrte medier har størst gjennomslag ved politisk kommunikasjon. I Norge har Norstat gjennomført en fersk måling på oppdrag fra Kampanje og, Burson Marsteller og DECIDIS Survey 2017 bekrefter tilsvarende tendens i Danmark.
-
Anbefaler krafttak for demokratiet
- Mediemangfoldsutvalget tar tydelige grep og ønsker et temposkifte i mediepolitikken. Med en grundig analyse av bransjesituasjonen, legger de frem en rekke tiltak som samlet vil underbygge innovasjon på flere plan. Dette er en utredning som gir et viktig grunnlag for arbeidet med å sikre journalistikken og ytringsmangfoldet i fremtiden, sier Tove Nedreberg styreleder i MBL.
-
Balansekunst og brukerfokus i 2016
- Inngangen til året er bratt for mange og en hovedbekymring er at de digitale inntektene flater ut. Økt fokus på innovasjon og utnyttelse av ny teknologi vil bidra til at bransjen revitaliseres i det kommende året, sa adm. dir. Randi S. Øgrey da hun innledet under presseorganisasjonenes "Statusrapport Medie-Norge" i Oslo i dag.
-
HTML5-dugnad i overgangen fra Flash
Apple har lenge blokkert Flash i sitt iOS, og i de senere uker har også Safari, Chrome og Firefox begynt å blokkere Flashinnhold i sine nettlesere. Representanter fra alle sider av ”bordet”, har jobbet sammen for å utvikle tips og anbefalinger til hvordan bransjen best mulig kan utarbeide HTML5 annonser.
-
Helse og sunnhet stabilt i et krevende magasinmarked
-Leseroppslutningen om helse, livstil og sunnhet er stabil, her leverer magasinene gode produkter brukerne vil ha. Det er positivt at også innsikt holder seg i et krevende marked, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey.