-
Pandemien ga økt brukeroppslutning og store annonsetap
Medietilsynets økonomirapport for 2020 viser at pandemien ga avisene både økt brukeroppslutning og samtidig påførte de betydelige annonsetap. - Under pandemien har publikum strømmet til avisene. Mediehusene har fått god og viktig journalistikk ut til brukerne, utviklet fortellerteknikkene, økt brukerinntektene og samtidig opplevd et dramatisk bortfall av annonseinntekter. Det er imponerende hvordan avisene har fått dette til i et utfordrende år utenom det vanlige. Samtidig ser vi at det vil være krevende fremover, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Dugnad for mangfold
Siden 2018 har hele den norske mediebransje vært med på en dugnad for å øke kjønnsbalansen i mediebedriftene. Med bevisstgjøring av status, tydelig målsetting og konkrete tiltak har dugnaden vist resultater. I 2020 økte kvinneandelen i toppledelsen i norske mediebedrifter med 10 prosentpoeng, når vi nå igjen har målt kjønnsbalansen viser det at man på toppledernivå nærmer seg 50 prosent og i de fleste mediebedriftene øker andelen kvinner. Vi er ennå ikke i mål, men vi er på god vei til å klare dette. Vi må holde trykket oppe og fortsette å fokusere på kjønnsbalanse og definere det som et tydelig mål for bedriftene. Det skriver Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL og Trine Ohrberg, informasjons- og eventansvarlig i MBL i M24 i dag.
-
Protokollmal for lokale forhandlinger
MBL og NJ ble under forhandlingene enige om å lage en felles anbefalt protokollmal som kan brukes av partene i lokale forhandlinger.
-
Verdiskaping: Data som ressurs
Regjeringens politikk for verdiskaping med utgangspunkt i data er lagt frem i Meld. St. 22 (2020 – 2021) Data som ressurs - datadrevet økonomi og innovasjon. MBL har tre hovedbudskap til komiteen: like vilkår med internasjonale aktører, oppdaterte nasjonale regulatoriske rammer og journalistisk tilgang til informasjon og data.
-
Vår felles digitale grunnmur: Nødvendig med tiltak som sikrer virksom konkurranse
Digital infrastruktur er kritisk viktig for mediene. Men meldingen som nå er til behandling i transport- og kommunikasjonskomiteen mangler forslag til tiltak som kan sikre at aktører som bygger og kontrollerer essensiell digital infrastruktur opptrer nøytralt og ikke kan styre forbrukernes konsum av medier og innholdstjenester.
-
Enighet i journalistoppgjøret
(Oslo 30.04.21 kl 02.18) Etter to dager med tarifforhandlinger er det nå enighet mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening i årets mellomoppgjør.
-
NJ og MBL forhandler på overtid
Lønnsforhandlingene mellom Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening har pågått i to dager og skulle vært avsluttet innen kl. 21 i kveld. Partene er blitt enige om å fortsette forhandlingene på overtid.
-
Meklingen i lønnsoppgjøret er i gang
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland startet fredag 9. april meklingen mellom NHO og LO og YS, etter at det ble brudd i forhandlingene før påske.
-
MBL støtter EU-kommisjonens forslag til tech-regulering
MBL leverte nylig innspill til Kommunal- og moderniseringsdepartementet om EU-kommisjonens forslag til regelverk for digitale tjenester: de to forordningene Digital Markets Act og Digital Services Act. Begge disse er av vesentlig betydning for mediebedrifter, og MBL uttrykker støtte både til intensjonene bak og til EU-kommisjonens forslag.
-
Fredsprisnominasjoner om pressefrihet og pressefolk
Fristen for nominasjoner til årets fredspris gikk ut i går, og NTB melder at pressefrihet og journalister er gjentagende tema blant nominasjonene, som er foretatt av norske stortingsrepresentanter.